Nazwa przedmiotu:
Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab.Gierszewska Grażyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje + 30h analizy przypadków + 8h przygotowanie się do zajęć + 5h udział w konsultacjach +5h analiza literatury = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.08 ECTS 10h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje = 27h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 12h ćwiczenia + 5h konsultacje + 30h analizy przypadków + 8h przygotowanie się do zajęć + 5h udział w konsultacjach +5h analiza literatury = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Wyzwania współczesności w tym procesy integracji, globalizacji i dynamiczny rozwój technologiczny zmuszają menedżerów do podejmowania działań odważnych i kreatywnych. Konieczne staje się przyjęcie przez zarządzających międzynarodowej perspektywy postrzegania własnej firm, czego przejawem jest identyfikowanie szans i zagrożeń, wzorców działania, partnerów poza granicami własnego kraju, często w zupełnie innym środowisku kulturowym. Umiejętne przenoszenie przez przedsiębiorstwa zasobów i źródeł przewagi konkurencyjnej na szerokie i zróżnicowane rynki oraz harmonijna współpraca w ramach wielokulturowych zespołów jest specyfiką zarządzania w zglobalizowanym świecie i podstawą sukcesów przedsiębiorstw, umiejętnie wykorzystujących swoje umiejętności i kompetencje.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Strategie globalizacji i transnacjonalizacji – współczesne przemiany w gospodarce światowej – koncepcje G. Yipa, C.A. Bartletta i S. Ghoshala, A.K. Koźmińskiego 2. Internacjonalizacja jako proces i jej pomiar – wskaźniki rynkowe, syntetyczne, indeks transnacjonalizacji 3. Regionalizacja – strategie małych i średnich firm na rynkach lokalnych i międzynarodowych 4. Wsparcie finansowe realizacji strategii 5. Kryzysy a globalizacja 6. Idea CSR i ładu korporacyjnego B. Ćwiczenia: Strategie przedsiębiorstw: 1. Strategie globalne versus lokalne, 2. Strategie judo – walka Dawida z Goliatem 3. Strategie błękitnego oceanu 4. Strategie odpowiedzialnego zarządzania 5. Strategie na rynkach schyłkowych Studenci przygotowują prezentacje grupowe – każda grupa dwa tematy – które są dyskutowane na zajęciach.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności (raz na kilka zajęć). Prezentacja zespołowa analizy przypadków na zajęciach 2-6. 2. Ocena sumatywna: wymagane jest ponad 80% obecności i ocena z prezentacji analizy przypadków w szkolnej skali 2-5. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. Oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych. oraz wy-nik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; Projekt końcowy (analizy przypadków polskich przedsiębiorstw) wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę. Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3. 2.Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gierszewska G., 2003,Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, 2. M. Gorynia, red. 2005,Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, Warszawa PWE, 3. Pietrasiński P., 2014, Aktywizowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Warszawa PWE, Uzupełniająca: Danielak W., Mierzwa D., Bartczak K. 2017, Małe i średnie przedsiębiorstwa Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Wrocław Wyd. Exante, Chan Kim W., Mauborgne R., 2015Strategia błękitnego oceanu, Warszawa MT Biznes, Yoffie, D.B., Kwak M., Strategia judo, 2005, Gliwice Wyd. He-lion, Aktualne artykuły prasowe i naukowe np. z „Harvard Business Review Polska”
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Projekt prezentujący konkretne rozwiązania w zakresie strategii polskich przedsiębiorstw
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
Główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Dyskusje w grupach na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K01
krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: