- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie dziedzictwem kulturowym
- Koordynator przedmiotu:
- dr D.Borowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_ZDK
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach 15h
praca własna studenta ogółem 45h w tym:
- przygotowanie do zajęć
- czytanie literatury 15h
- napisanie referatu 15h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, pokazuje studentom konieczność korzystania z dorobku różnych nauk w celu rozwiązywania problemów związanych z ochroną środowiska kulturowego oraz skomplikowane związki kulturowego wymiaru aktywności człowieka z innymi wymiarami: społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, historycznymi. Korelacji z innymi przedmiotami, wykładanymi na kierunku „Administracja” jest wiele. W każdym prawie przypadku podjęcie administracyjnej decyzji ma swoje uwarunkowania i skutki kulturowe. W sprawach związanych z dziedzictwem kulturowym korzysta się z technik negocjacyjnych i mediacji. Nieruchomości zabytkowe, krajobrazy kulturowe, panoramy są chronione planami zagospodarowania przestrzennego. Nie jest konieczne wcześniejsze zaliczenia innych przedmiotów, ale jest pożądane równoległe zapoznanie się z zasadami ustroju administracyjnego państwa, trybem postępowania sądowo-administracyjnego, prawem budowlanym, systemem finansowania projektów Unii Europejskiej, organizacją inwestycji budowlanych, filozofią i estetyką.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Wykłady Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do odpowiedzialnego podejmowania decyzji, mających nieodwracalne lub trudnoodwracalne skutki dla środowiska. U podstaw wiedzy o zarządzaniu dziedzictwem kulturowym leży nowoczesna koncepcja zintegrowanej ochrony środowiska naturalnego i kulturowego oraz myślenie o ochronie zabytków w powiązaniu z wykorzystywaniem ich w interesie publicznym. Wykład ma na celu rozwijanie umiejętności dostrzegania politycznych, ideologicznych, ekonomicznych, kulturowych, antropologicznych, społecznych, psychologicznych aspektów stosunku społeczeństw do ich dziedzictwa kulturowego oraz zapoznanie studentów z obowiązującym prawem ochrony zabytków a także dziedzictwa niematerialnego
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
Znaczenie dziedzictwa. Pojęcie dóbr kultury, zabytku, dziedzictwa kultury, tradycji. Dziedzictwo światowe, dziedzictwo europejskie, dziedzictwo narodowe; lokalne zasoby kulturo-we (małe ojczyzny). Wartości dziedzictwa kulturowego
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym - nauka o ochronie zabytków i korzystaniu z nich zgodnie z interesem publicznym. Dlaczego należy dziedzictwem zarządzać, a nie wystarczy chronić? Idea zarządzania dziedzictwem kulturowym jako zarządzania zmianą. Zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego we współczesnym świecie
Ustawa o ochronie zabytków i inne akty prawne oraz międzynarodowe konwencje i instytucje. Służby konserwatorskie i ich organizacja w Polsce i w innych krajach
Tendencje w doktrynie konserwatorskiej: od Karty Weneckiej do Karty Krakowskiej. Wprowadzenie w historię myśli konserwatorskiej
Dziedzictwo kulturowe i współczesność. Ochrona architektury modernistycznej i okresu socrealizmu jako dziedzictwa wieku XX
Ochrona dziedzictwa kulturowego a ochrona przyrody. Krajobraz kulturowy - zagadnienia ochrony i prezentacji. Pojęcie konserwacji zapobiegawczej środowiska.
Przestrzeń publiczna miasta. Miejsca niezwykłe. Ślady przeszłości i umiejętność ich od-czytywania. Sposoby upamiętniania przeszłości w przestrzeni publicznej. Miasto jako palimpsest i jako system znaków.
Znaczenie współczesnej turystyki kulturalnej
Rekonstrukcje wydarzeń historycznych, teatralizacja przeszłości jako sposób doświadczania przeszłości i atrakcja turystyczna.
Znaczenie autentyczności. Falsyfikaty i kopie. Kulturowa rola kopii. Odbudowa miast, odtwarzanie budynków: zabytki czy nowa architektura?
Współczesna wrażliwość estetyczna i stosunek do tradycji. Zjawisko estetyzacji przestrzeni publicznej. Disneylandyzacja historycznych dzielnic miasta jako wyraz ludycznych tendencji w kulturze współczesnej. Kicz jako element disneylandyzacji. Piękno fragmentu; piękno patyny; malowniczość
Iluminacja – „rzeźbienie światłem”. Problemy iluminacji zabytków
Problemy własności dziedzictwa kulturowego: zagadnienia kolekcjonerstwa oraz reprywatyzacji zabytków w Polsce. Przeciwdziałanie nielegalnemu obrotowi obiektami dziedzictwa kulturowego. Restytucja, repatriacja i powrót - międzynarodowy kontekst kwestii własności dziedzictwa kulturowego.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwium oraz napisanie eseju. Każde pytanie z kolokwium oceniane jest punktowo od 0 do 3 punktów.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów za wszystkie pytania z kolokwium
3.5 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów za wszystkie pytania z kolokwium
4.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów za wszystkie pytania z kolokwium i napisał esej
4.5 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów za wszystkie pytania z kolokwium i napisał esej oceniony na ocenę dobrą
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów za wszystkie pytania z kolokwium i napisał esej oceniony na ocenę ponaddobrą,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Prawo ochrony zabytków [red.]: Kamil Zeidler, Wyd. Wolters Kluwer .i Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Warszawa – Gdańsk 2014.
2. Krzysztof Kowalski, O istocie dziedzictwa europejskiego – rozważania. Kraków 2013
3. Zbigniew Kobyliński, Własność dziedzictwa kulturowego. Warszawa 2009
4. Dziedzictwo kulturowe – konteksty odpowiedzialności, red. K. Gutowska. Warszawa 2003.
5. Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, red. K. Gutowska. Warszawa 2000
Literatura uzupełniająca:
1. Andrzej Tomaszewski, Ku nowej filozofii dziedzictwa. Międzynarodowe Centrum Kultury . Kraków 2012
2. Leksykon prawa ochrony zabytków. 100 podstawowych pojęć.[red:] Kamil Zeidler, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2010.
3. System ochrony zabytków w Polsce – Analiza, diagnoza, propozycje. [red:} B. Szmygin, Wyd. Polski Komitet Narodowy ICOMOS, Biuro Stolecznego Konserwatora Zabytków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa oraz Politechnika Lubelska. Lublin-Warszawa 2011
4. Katarzyna Zalasińska, Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce. Warszawa 2010
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- ---
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania dziedzictwem kulturowym, ustawę o ochronie zabytków i inne akty prawne oraz międzynarodowe konwencje i instytucje z tą ochroną związane
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi oraz napisanie eseju
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Umie odróżnić pojęcie zabytku od pojęcia dziedzictwa kulturowego oraz zidentyfikować podstawowe wartości dziedzictwa kulturowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, napisanie eseju
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_02
- Umie odróżnić właściwe i niewłaściwe strategie postępowania w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, napisanie eseju
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_03
- Umie dostrzec i odczytać ślady przeszłości w swoim otoczeniu oraz prześledzić ich historię z wykorzystaniem zasobów internetowych
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, napisanie eseju
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym w danym środowisku społecznym; jest wrażliwy na różnicę między tym co jest autentyczne i nieautentycznoe (kopią, simulacrum, fikcją historyczną, rekonstrukcją
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi, napisanie eseju
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO