Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie wiedzą produkcyjną
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Olga Sobolewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS: 15h ćwiczenia + 8h praca własna, przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zajęć – literatura obowiązkowa + 2h przygotowanie prezentacji studium przypadku oraz dyskusji = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,56 ECTS: 15h ćwiczenia + 2h konsultacje indywidualne =17h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 15h ćwiczenia + 8h praca własna, przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zajęć – literatura obowiązkowa + 2h przygotowanie prezentacji studium przypadku oraz dyskusji = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ukończenie studiów I stopnia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji albo innych kierunków i specjalności o zbliżonym zakresie programowym, których programy studiów zawierały co najmniej 60% przedmiotów stanowiących minimum programowe studiów stopnia pierwszego kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - po akceptacji przez kandydata propozycji uzupełnienia programu o dodatkowe przedmioty w wymiarze nie większym niż 30 punktów ECTS.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z pojęciem procesów zarządzania wiedzą produkcyjną we współczesnych organizacjach. W szczególności studenci powinni: • Posiadać gruntowną wiedzę o znaczeniu wiedzy produkcyjnej, jako wiedzy o produktach, systemach i procesach produkcyjnych oraz sposobach wytwarzania. • Posiadać gruntowną wiedzę o metodach i sposobach tworzenia, przetwarzania, przechowywania, wykorzystywania i upowszechniania wiedzy produkcyjnej. • Posiadać gruntowną wiedzę o znaczeniu wiedzy produkcyjnej jawnej i ukrytej. • Potrafić formułować, analizować i rozwiązywać problemy decyzyjne z zakresu procesów zarządzania wiedzą produkcyjną oraz narzędzi wspierających te procesy.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Wiedza produkcyjna, rodzaje znaczenie, zarządzanie wiedzą produkcyjną, procesy zarządzania wiedzą – studium przypadku, dyskusja 2. Zarządzanie wiedzą w ramach podstawowych procesów przedsiębiorstwa 3. Systemy wspomagające zarządzanie wiedzą produkcyjną 4. Przedsiębiorstwo produkcyjne jako organizacja ucząca się - analiza studium przypadku, dyskusja
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, przygotowanie i dyskusja studiów przypadku, debata. 2. Ocena sumatywna : Ocena poprawności studiów przypadku wykonanych przez studentów podczas zajęć (praca grupowa); oceniana jest wartość merytoryczna projektów, redakcja raportu projektowego oraz prezentacja projektu. (75% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gierszewska, G., 2011, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2. Knosala, R. (red.), 2017, Inżynieria produkcji. Kompendium wiedzy, Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1. Dobrowolski, D., 2014, Model zarządzania wiedzą produkcyjną z wykorzystaniem sieci semantycznych, w: „Ekonomiczne Problemy Usług” Nr 112, ss. 29-37 2. Kobyłko, G. i Morawski, M. (red), 2006, Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, Warszawa: Difin 3. Probst, G., Raub, S. i Romhardt, K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków: Oficyna Ekonomiczna
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem metodyki Problem Based Learning oraz metodyki Problem Based Learning według autorskiego modelu AAU

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W05
Absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwieczeniowych, udział i głos w dyskusjach, przygotowanie, sposób wykonania oraz prezentacja projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W08
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwieczeniowych, udział i głos w dyskusjach, przygotowanie, sposób wykonania oraz prezentacja projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U17
Absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, udział i głos w dyskusjach, przygotowanie, sposób wykonania oraz prezentacja projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U14
Absolwent potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie zarządzania
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, udział i głos w dyskusjach, przygotowanie, sposób wykonania oraz prezentacja projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwieczeniowych, udział i głos w dyskusjach, samodzielne prowadzenie i moderowanie dyskusji, udział w pracach zespołu projektowego, gotowość do podejmowania współpracy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: