Nazwa przedmiotu:
Gospodarka oparta na wiedzy
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h laboratorium + 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 ECTS: 15h laboratorium + 15h ćwiczenia = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 15h laboratorium + 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy ekonomii, obsługa programów MS Word i MS Excel
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących współczesnych gospodarek opartych na wiedzy
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Istota gospodarki opartej na wiedzy, cechy, aspekty społeczno-ekonomiczne, tendencje rozwojowe. Analiza porównawcza Polski z innymi krajami. Środowiska innowacyjne. Organizacje oparte na wiedzy. 2. Dostępne bazy statystyczne GUS i EUROSTAT, wskaźniki pomiarowe, podejścia: UE, Banku Światowego i OECD. 3. Społeczeństwo informacyjne, uczenie się pracownika, przedsiębiorstwa i społeczeństwa. 4. Kapitał intelektualny i ludzki – istota i pomiar. 5. Kapitał społeczny – cechy i pomiar. 6. Technologie ICT – znaczenie w gospodarce, przykłady i zastosowania. 7. Dyskusja podsumowująca ćwiczenia, poprawianie ocen. C. Laboratoria: 1. Zapoznanie się z dostępnymi publicznymi bazami danych społeczno-ekonomicznych. Analiza porównawcza gospodarek różnych państw pod kątem bazowania na wiedzy i innowacyjności. 2. Wykorzystanie wybranych wskaźników statystycznych do obliczeń zgodnie z trzema podejściami: UE, Banku Światowego i OECD. 3. Modelowanie komputerowe z wykorzystaniem wskaźników oceny poziomu innowacyjności gospodarek: Global Creativity Index oraz Summary Innovation Index. 4. Wyznaczanie kapitału intelektualnego i szacowanie potencjału kreatywności. Szacowanie kapitału społecznego z wykorzystaniem prostych metod statystycznych. 5. Wybrane zastosowania podstawowych i zaawansowanych technologii informatycznych w analizach społeczno-gospodarczych. Budowanie modeli zintegrowanych organizacji opartych na wiedzy. 6. Wykorzystanie instrumentów informatycznych w procesach budowania map wiedzy w organizacjach. Opracowanie projektu architektury wiedzy przedsiębiorstwa. 7. Dyskusja podsumowująca laboratoria i projekty studenckie, poprawianie ocen.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: wynika z aktywności studentów podczas zajęć, przedstawiania prezentacji oraz uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów. 2. Ocena sumatywna: wynika z liczby przedstawionych prezentacji projektów oraz ich wartości merytorycznej. C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: dotyczy bieżących postępów i aktywności w realizacji powierzanych zadań 2. Ocena sumatywna: jest związana z końcowymi projektami zaliczeniowymi. E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z dwóch ocen.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Brzeziński, M., 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin. 2. Przygodzki, Z., 2018. Wiedza i kapitał ludzki w środowiskach przedsiębiorczości: podejście terytorialne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 3. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K. i Chrostowski, A. (red.), 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness. Uzupełniająca: 1. Jemielniak, D., 2008. Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: WAiP. 2. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zajęciach laboratoryjnych, przedstawienie prezentacji w uzgodnionym terminie i pozytywna ocena co najmniej jednego projektu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W06
W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
Główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U04
Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K01
Krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K02
Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: