- Nazwa przedmiotu:
- Wirtualizacja działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sobolewska Olga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h projekt + 7h przygotowanie do ćwiczeń + 20h przygotowanie projektu + 3h konsultacje = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ECTS
15h ćwiczenia + 15h projekt + 3h konsultacje = 33h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.9 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h projekt + 7h przygotowanie do ćwiczeń + 20h przygotowanie projektu = 57h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (ćwiczenia)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy z zagadnieniami wirtualizacji współczesnych organizacji wszelkiego typu. W trakcie realizacji przedmiotu student pozna zakres, kierunki i narzędzia wirtualizacji a także wykona projekt wirtualizacji wybranej organizacji bądź wy-branego obszaru jej działania. 
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia: 
1. Wirtualizacja, jako efekt rozwoju sieci ICT, przedsiębiorstwo wirtualne wczoraj i dzisiaj, zmiana struktur organizacyjnych jako efekt postępującej wirtualizacji organizacji
2. Narzędzia wspierające wirtualizację, kierunki ich rozwoju
3. Człowiek w wirtualnej organizacji
4. Strategie wirtualizacji
5. Ograniczenia, potencjalne problemy
D. Projekt:
1. Wybór organizacji bądź jej części, biznesowe uzasadnienie zasadności wyboru formy wirtualnej, wskaźniki sukcesu
2. Cele wirtualizacji, metody i narzędzia, plan działania
3. Zarządzanie organizacją wirtualną.
4. Rozwój organizacji wirtualnej
- Metody oceny:
- A. Ćwiczenia: 
Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, dyskusja studiów przypadku (40% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5;  
Ocena poprawności założeń i wymagań do projektów oraz ich prezentacji; oceniana jest wartość merytoryczna założeń, spójność celów i wy-bór metod, a także redakcja raportu i prezentacja projektu. (60% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5
Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (aktywność - 0,4 oraz założenia projektowe - 0,6); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
B. Projekt:
Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć projektowych, udział w pracy zespołowej (25% oceny końcowej); ocena w za-kresie 2-5;  
Ocena poprawności projektów oraz ich prezentacji; oceniana jest wartość merytoryczna projektu, ocena wykonalności, a także redakcja raportu i prezentacja projektu. (75% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5
Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (aktywność - 0,25 oraz założenia projektowe - 0,75); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
C. Końcowa ocena z przedmiotu: 
Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (ćwiczenia - 0,5 oraz projekt - 0, 5); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Brzozowski, M. (2010), Organizacja wirtualna, Warszawa: PWE
2.	Najda-Janoszka, M. (2010), Organizacja wirtualna, Teoria i praktyka, Warszawa: Difin
3.	Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E, Jasiński B. (red.) (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck
Uzupełniająca:
1.	European E-commerce Report 2017, https://www.ecommerce-europe.eu
2.	Sroka, H., Palonka J. (red.), 2010, Wpływ systemów e-biznesu na organizacje w aspekcie mikro- i makroekonomicznym, Katowice: Wydawnictwo UE
3.	Żurak-Owczarek C. (2011), Technologie informacyjne determinantą współczesnego biznesu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt WDG_W01
- Absolwent zna i rozumie  w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
 Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych i projektowych, sposób definiowania i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt WGD_W02
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla uwarunkowań prawnych funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem rynku globalnego
 Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych i projektowych, sposób definiowania i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt WDG_ U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
 Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu, umiejętność wyboru narzędzi wspierających realizację projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt WDG_ U02
- Absolwent potrafi  analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
 Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu wirtualizacji oraz wyboru modeli i rozwiązań informatycznych w czasie realizacji projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt WDG_KS01
- Absolwent jest gotów do  uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
 Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz zajęć projektowych, ocena prezentacji projektów
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt WDG_KS02
- Absolwent jest gotów do  myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz zajęć projektowych, ocena prezentacji projektów
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: