- Nazwa przedmiotu:
- Przywództwo i zarządzanie zespołem
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Domański Jarosław prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 25h opracowanie projektu + 10h prezentacja i zaliczenie projektu + 10h przygotowanie do kolokwium +5h udział w konsultacjach = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
10h wykład + 10h prezentacja i zaliczenie projektu + 5h udział w konsultacjach = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 ECTS:
25h opracowanie projektu + 10h prezentacja i zaliczenie projektu + 5h zapoznanie się z literaturą = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu zarządzania personelem, Umiejętność logicznego myślenia, obsługi komputera, samokształcenia. Kompetencje społeczne z zakresu pracy zespołowej
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę dotyczącą roli przywództwa w organizacji oraz w procesach przemian strukturalnych i gospodarczych
- potrafił zastosować odpowiednie metody i narzędzia do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
- rozumiał procesy społeczne zachodzące we współczesnej organizacji; oraz potrafił współpracować w grupach projektowych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Przewodzenie, jako funkcja zarządzania. Ewolucja podejścia do funkcji personalnej. Przywództwo a zarządzanie.
2. Określenia przywództwa. Przywództwo a władza. Rodzaje władzy. Przywództwo, jako wpływ na postawy grupy.
3. Teorie przywództwa: teorie wielkich ludzi, teorie cech przywódczych, teorie sytuacyjne (stylu przewodzenia), teorie transakcyjne, teorie behawioralne, teorie transformacyjne, przywództwo służebne, przywództwo personalistyczne, przywództwo przez wartości.
4. Przywództwo przez wartości: przyczyny, zasady, wdrożenie, cnoty, wartości.
B. Ćwiczenia:
Przygotowywanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (2 osoby, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) dotyczącego analizy i oceny przykładów przywództwa w organizacjach. Prezentacje efektów projektów.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: : przeprowadzenie jednego kolokwium, weryfikującego wiedzę studentów
2. Ocena sumatywna : ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas ćwiczeń. Ocenie podlega sposób przygotowania, sposób prezentacji, zawartość merytoryczna prezentacji, terminowość realizacji
2. Ocena sumatywna: ocena z projektu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony
jeśli zarówno ocena z projektu jak i z kolokwium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z kolokwium + 0,5 * ocena z projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kouzes J.M., Posner B.Z., 201. Przywództwo i jego wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Lachowski, S., 2013. Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomu. Warszawa: Studio Emka.
3. Mrówka R., 2010. Przywództwo w organizacjach. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
4. Gayle A., 2009. Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. Warszawa: PWE.
Uzupełniająca:
1. Koźmiński A.K., 2013. Ograniczone przywództwo. Warszawa: Pol-text.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Student zna w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Z2_W01
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Kolokwium w formie pisemnej
- Student zna główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Z2_W09
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U15
- Student potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U01
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z obszaru przewodzenia i z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K03
- Student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: