- Nazwa przedmiotu:
- Systemy gromadzenia i przetwarzania danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Wodecki Andrzej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 10h laboratorium + 15h nauka własna + 20h przygotowanie projektu = 55h 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS
10h wykład + 10h laboratorium = 20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
10h laboratorium + 15h nauka własna + 20h przygotowanie projektu = 45h 
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, składowania, przygotowania i modelowania danych na potrzeby analiz biznesowych
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
1.	Wprowadzenie do kursu
a.	Podstawowe pojęcia: Data Science, drążenie danych, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja
b.	Przegląd zastosowań praktycznych: w jaki sposób Data Scientist może wspomóc organizację?
c.	Przegląd systemów informatycznych (stos technologiczny) wspomagających pracę analityka biznesu (Excel, arkusze Google, Dataiku, RapidMiner, H20, Scikit-learn, Keras, Tensorflow)
2.	Planowanie i zarządzanie projektem DataScience
a.	Model procesu analitycznego
b.	Metodyka CRISP-DM
3.	Źródła, formy i metody gromadzenia i przetwarzania danych
a.	Źródła danych
b.	Metody gromadzenia danych
c.	Metody przygotowania danych do analizy: czyszczenie, wzbogacenie i przygotowanie danych do modelowania
d.	Metody modelowania
e.	Metody oceny efektywności algorytmów
f.	Prezentacja wyników analizy
4.	Praktycznie zagadnienia związane z realizacją projektów Data Science
5.	Podsumowanie: źródła wiedzy, ścieżki rozwoju i kariery analityków danych
B. Laboratorium:
1.	Konfiguracja platformy Data Science: Dataiku.com
2.	Ćwiczenia:
a.	Podłączenie źródeł danych
b.	Analiza opisowa
c.	Czyszczenie danych
d.	Wzbogacenie danych
e.	Przygotowanie danych do modelowania
f.	Modelowanie danych
g.	Ocena i wybór najlepszego algorytmu
h.	Interpretacja wyników modelu
3.	Projekt:
a.	Podział na grupy
b.	Wybór tematu projektu grupowego
c.	Organizacja prac zespołu zgodnie z metodyką CRISP-DM
d.	Realizacja projektu
e.	Prezentacje końcowe
- Metody oceny:
- A Wykład:
1. Ocena formatywna: zaliczenie pisemne
2. Ocena sumatywna: ocena w skali 2-5
C. Laboratorium: 
1. Ocena formatywna: projekt, prezentacja
2. Ocena sumatywna: oceny projektu i prezentacji
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 
Suma ważona ocen projektu (80%) i prezentacji (20%), wykład – 50%, laboratorium – 50%
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Szeliga M., 2017, Data Science i uczenie maszynowe, Warszawa, PWN
Uzupełniająca:
2.	Boschetti A., Massaron L., 2017. Python. Podstawy nauki o danych. Wydanie II , Gliwice, Helion
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z1_W03
- Student zna najważniejsze metody Data Science
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W07
- Student zna różne sposoby wykorzystania metod Data Science do usprawnienia procesów biznesowych organizacji
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt Z1_U11
- Student potrafi ocenić potencjał biznesowy danych
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U14
- Zaplanować projekt analizy biznesowej w organizacji
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z1_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: