- Nazwa przedmiotu:
- Lean startup
- Koordynator przedmiotu:
- dr Skala Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 10h project + 10h konsultacje + 52h samodzielna praca studenta = 90h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS:
8h wykład + 10h ćwiczenia + 10h project + 10h konsultacje z prowadzącym = 38h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS:
10h ćwiczenia + 10h project + 52h praca samodzielna poza zajęciami (15h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 12h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 5h studiowanie literatury + 15h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 5h przygotowanie prezentacji końcowej) = 72h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania:
1: Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe;
2: Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS);
3: Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera;
4: Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu;
5: Prototypowanie, koncepcja MVP;
6: Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego;
7: Zasady prawidłowego „pitchu” projektu.
B.Ćwiczenia, D.Projekt:
Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy):
1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta,
2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich,
4: Weryfikacja hipotez biznesowych,
5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach
2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu.
B. Ćwiczenia, D.Projekt:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%)
2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, projekt, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72
2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri
Uzupełniająca:
1. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W15
-
Student zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości – odnośnie przedsięwzięć ambitnych i innowacyjnych.
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U07
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K04
- Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej, a zwłaszcza prezentacji końcowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: