- Nazwa przedmiotu:
- Makroekonomia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Waściński Tadeusz prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 5h zapoznanie się z literaturą + 9h przygotowanie do ćwiczeń + 2x5h przygotowanie do kolokwium + 1h udział w konsultacjach + 10h opracowanie ćwiczeń + 30h przygotowanie do egzaminu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
10h wykład +10h ćwiczenia + 1h konsultacje = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
5h zapoznanie się z literaturą + 9h przygotowanie do ćwiczeń + 2x5h przygotowanie do kolokwium + 1h udział w konsultacjach + 10h opracowanie ćwiczeń + 30h przygotowanie do egzaminu = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu: logiki, matematyki w tym statystyki oraz mikroekonomii
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień społecznych, ekonomicznych, ich miejscu w systemie nauk i ich relacjach do innych nauk. Zrozumieć podstawowe prawa i teorie ekonomiczne wynikające z przyjętego programu kształcenia makroekonomii
- potrafił prawidłowo interpretować zjawiska społeczno- ekonomiczne w otoczeniu ogólnym z uwzględnieniem skutków polityki fiskalnej, monetarnej oraz ekonomiczno - społecznej sytuacji na świecie
- potrafił wskazać przewidywane kompetencje społeczno- ekonomiczne
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie do ekonomii (1h).
2. Rachunki makroekonomiczne (1h).
3. Obieg okrężny dochodu i produktu w gospodarce (1h.).
4. Podstawowy model gospodarki AD–AS (2h).
5. Problemy bezrobocia (1h).
6. Inflacja (1h).
7. Cykliczny wzrost gospodarki (1h).
8. Polityka fiskalna (2h).
9. Pieniądz, banki i polityka monetarna (1h).
10. Kombinacje polityki fiskalnej i monetarnej (1h.).
11. Problemy światowej polityki gospodarczej (2h).
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do ekonomii (1h.).
2. Rachunki makroekonomiczne (1h).
3. Obieg okrężny dochodu i produktu w gospodarce (1h).
4. Podstawowy model gospodarki AD–AS (2h).
5. Problemy bezrobocia (1h).
6. Inflacja (1h).
7. Cykliczny wzrost gospodarki (1h.).
8. Polityka fiskalna (2h).
9. Pieniądz, banki i polityka monetarna (1h.).
10. Kombinacje polityki fiskalnej i monetarnej (1h.).
11. Problemy światowej polityki gospodarczej (2h.).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń przez studentów podczas wykładu, interaktywna forma prowadzenia wykładu. 2. Ocena sumaryczna: przeprowadzenie dwóch kolokwiów, zawierających takie elementy jak: test, pytania, zadania projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5 do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny 3,0
B. Ćwiczenia: :
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń przez studentów podczas ćwiczeń, interaktywna forma prowadzenia ćwiczeń. 2. Ocena sumaryczna: przeprowadzenie dwóch kolokwiów, zawierających takie elementy jak: test, pytania, zadania projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5 do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny 3,0
C. Końcowa z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z wykładu i kolokwiów student uzyskał ocenę 3,0
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. David Begg , Stanley Fischer , Rudiger Dombusch 1999 Ekonomia t I i II , Warszawa: PWN
2. Ewelina Nojszewska 2005 Podstawy Ekonomii , Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
3. Mark Blaug 1994 Teoria Ekonomii , Warszawa: PWN
4. Michael Byrda , Charles Wyplosz , 1995 Makroekonomia, Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
5. Paul A. Samuelson, W. D. Nordhaus, Ekonomia 1,2, 1995 Warszawa: PWN
6. Robert E. Hall, Joh B. Taylor, 1995 Makroekonomia, Warszawa: PWN
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W03
- zna podstawowe zastosowania matematyki dyskretnej
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U11
- potrafi stosować w praktyce posiadaną wiedzę z zakresu kombinatoryki
Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- rozumie wagę wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki dyskretnej w zastosowaniach praktycznych
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K01
- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki dyskretnej
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: