Nazwa przedmiotu:
Teoria architektury 3
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Wzbogacenie wiedzy i umiejętności teoretycznych związanych z twórczością architektoniczną w kontekście relacji człowiek – budynek. Tematem przewodnim dla przedstawienia koncepcji teoretycznych i metodycznych jest proces zamieszkiwania.
Treści kształcenia:
1. Psychologiczne i socjologiczne podstawy interpretacji procesu zamieszkiwania 2. „Dom jako ikona architektury” /”miejsce zamieszkania”wg. Junga i Wittgensteina, historia architektury domu, dom współczesny, typologia domu, idee i praktyka, zmienność i tożsamość, dom polski/ 3. „Standardy i normy domu jednorodzinnego” /zapisy normatywne prawne, struktura, elementy funkcji, wiedza o integracji elementów, socjologia rodziny, dom jako miejsce pracy/ 4. „Forma domu” /forma a funkcja, „dom bezpieczny” i „otwarty”, relacje wewnątrz-zewnątrz w kontekście działki i sąsiedztwa, forma a znaczenie, nowe geometrie domu w epoce „płynności”/ 5. „Technika budowania”/historia budowania domu, współczesne technologie i materiały, forma a materiał, trwałość czy zmienność, tradycja tworzywa jako tożsamość/ 6. „Infrastruktura domu” /systemy instalacyjne, problemy energooszczędności, dom pasywny i aktywny, nowe techniki w infrastrukturze domu, integracja, „dom inteligentny”/ 7. „Wyposażenie” /czułe miejsca w strukturze domu: higiena, żywienie, sen, ergonomia wyposażenia, jak korzystać ze współczesnego wzornictwa, wygoda a minimum, elastyczność wyposażenia/ 8. „Nowe nurty architektury domu” /najnowsze tendencje, ikony domu XXI wieku, nowość wobec tradycji, rola wzorców i mody, polski klient domu, „dom globalny”, dom przyszłości/ Test sprawdzający, zaliczeniowy
Metody oceny:
Test sprawdzający, zaliczeniowy z wykładów, prezentacje prac seminaryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: M.Heidegger Budować, mieszkać, myśleć Warszawa 1977 W.Rybczyński Najpiękniejszy dom na świecie Kraków 2003 W.Rybczyński Dom. Krótka historia idei Gdańsk-Warszawa 1996 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane /wraz z późniejszymi zmianami/ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sparwie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /wraz z późniejszymi zmianami/. Literatura uzupełniająca: J.Bell 21st Century House London 2006 A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010 S.Doubilet/D.Boles European House Now London 1999 J.Krauel Experimental Architecture Houses N.Y. 2004 J.A. Włodarczyk Żyć znaczy mieszkać Tychy 2004 B.Ward Dom człowieka Warszawa 1983
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się