- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Fizyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tomasz Pawlak, dr Elżbieta Szarewicz, dr Krystyna Wosińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika i Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty podstawowe
- Kod przedmiotu:
- PFZ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 h - studiowanie elektronicznych podręczników dostępnych na stronie przedmiotu
30 h - rozszerzanie wiedzy z wykorzystaniem zaproponowanej literatury i stron internetowych
30 h - samodzielne wykonywanie zadań z kolejnych działów fizyki, sugerowanych w materiałach
40 h - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna)
30 h - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim.
30 h - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem
-----
240 h - razem
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna)
2 ECTS - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim.
1 ECTS - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem
-----
5 ECTS - razem
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS - samodzielne wykonywanie zadań z kolejnych działów fizyki, sugerowanych w materiałach
2 ECTS - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna)
1 ECTS - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim.
1 ECTS - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem
-----
6 ECTS - razem
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot ma charakter podstawowy. Wymagane są elementarne umiejętności z zakresu matematyki, umiejętność
korzystania z materiałów w formie elektronicznej i umiejętność zdalnego kontaktowania się.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest przedstawienie w zwarty i poglądowy sposób podstawowych pojęć i prawidłowości fizycznych. Położono nacisk na ukazanie fundamentalnego i uniwersalnego charakteru praw fizyki. Uwypukla się prostotę opisu zjawisk przyrody. Mimo elementarnego charakteru wykładu włączone zostały zarysy teorii względności i fizyki mikroświata, których przyswojenie jest ważne w rozumieniu przyrody.
Kurs stanowi podstawę dla specjalistycznej wiedzy szczegółowej z różnych dziedzin nauki i techniki zgodnych z kierunkiem studiów na danym wydziale.
- Treści kształcenia:
- • Mechanika: wprowadzenie, kinematyka, dynamika, zasady zachowania w mechanice, drgania
• Mechanika relatywistyczna
• Elementy termodynamiki: podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki, teoria kinetyczna, termodynamika statystyczna
• Elektromagnetyzm: pole elektryczne, prąd, pole magnetyczne, indukcja elektromagnetyczna
• Fale elektromagnetyczne, optyka falowa
• Elementy fizyki kwantowej
• Struktura mikroświata: budowa atomu i jądra, cząstki elementarne
- Metody oceny:
- Na ocenę końcową składają się:
a. ocena aktywności studenta podczas trwania kursu (nadsyłane odpowiedzi i rozwiązania w ramach sześciu sprawdzianów),
udział w konsultacjach)
b. ocena egzaminacyjna
Egzamin jest ustny i obejmuje całość zagadnień zawartych w podręczniku. Przykładowe pytania egzaminacyjne zamieszczone są w witrynie
Podstawy Fizyki (tematy teoretyczne).
Punkty za aktywność i egzamin sumują się.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J. Orear, Fizyka, tom 1 i 2. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993.
2. I.W. Sawieliew, Kurs Fizyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
3. D.Halliday, R.Resnick, J.Walker, Podstawy Fizyki, t.1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
4. J.Walker, Podstawy Fizyki, Zbiór Zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- https://red.okno.pw.edu.pl/witryna/home.php
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W02
- Efekt związany jest z uzyskaniem fundamentalnej wiedzy o strukturze i oddziaływaniach a w szczególności:
• Mechanika: kinematyka, dynamika, zasady zachowania w mechanice, drgania
• Mechanika relatywistyczna
• Elementy termodynamiki: podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki, teoria kinetyczna, termodynamika statystyczna
• Elektromagnetyzm: pole elektryczne, prąd, pole magnetyczne, indukcja elektromagnetyczna
• Fale elektromagnetyczne, optyka falowa
• Elementy fizyki kwantowej
• Struktura mikroświata: budowa atomu i jądra, cząstki elementarne
Weryfikacja: Weryfikację stanowi addytywny schemat punktowania sześciu pisemnych sprawdzianów, aktywności na czterech dwugodzinnych konsultacjach oraz egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13, K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U19
- Umiejętność wykorzystania ogólnych praw fizyki do rozwiązania konkretnych problemów, dobór metod rozwiązania, świadomość dokonanych przybliżeń, interpretacja wyników.
Weryfikacja: Ocena punktowa samodzielnie wykonanych sprawdzianów. Wchodzą one z wagą 0,15 do końcowej oceny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U01, K_U09, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U09
- Efekt K_U01
- Przyswojenie i zrozumienie materiału z fizyki oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania zadań wymaga umiejętnego (selektywnego) sięgania do rekomendowanych i innych źródeł zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych
Weryfikacja: Weryfikacja następuje w trakcie oceny sprawdzianów składających się z pytań teoretycznych i zadań tekstowych do rozwiązania.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Wiedza z fizyki będącej nauką fundamentalną jest zaczynem refleksji o charakterze ogólnym. Ma wpływ na światopogląd i rozwija świadomość konieczności stałego pogłębiania i rozszerzania wiedzy.
Weryfikacja: Weryfikację stanowią elementy związane z kontaktem z nauczycielem akademickim, a więc konsultacje i ustny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01