- Nazwa przedmiotu:
- Analiza rynku i konsumenta
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EMPS8
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna: przegląd literatury-4h, przygotowanie do ćwiczeń-4h, , przygotowanie do zaliczenia -6 h, przygotowanie do egzaminu-6h. 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 1,2
Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy – 4 h, konsultacje – 8 h oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach – 4 h) 0,64
Łącznie 1,84
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia, makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranych elementów teorii konsumpcji i rynku, metodyk badań rynkowych oraz faktycznych zmian zachodzących w konsumpcji wybranych dóbr i usług w Polsce i innych krajach.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1. Rynek, konsument i konsumpcja – pojęcia, klasyfikacje.
2. Znaczenie konsumpcji w procesach gospodarowania. Źródła informacji o konsumencie i rynku.
3. Gospodarstwo domowe i przedsiębiorstwo jako podmioty sfery konsumpcji.
4. Funkcje i prawidłowości konsumpcji.
5. Wewnętrzne uwarunkowania zachowań konsumenckich.
6. Zewnętrzne uwarunkowania zachowań konsumenckich.
7. Typologie konsumentów.
8. Style konsumpcji różnych grup społeczno-ekonomicznych i demograficznych.
9. Charakterystyka procesu decyzyjnego konsumenta.
10. Zróżnicowanie poziomu, jakości i standardu życia ludności w Polsce i innych krajach UE.
11. Problemy i metody pomiaru konsumpcji.
12. Metody badań zachowań konsumentów na rynku.
13. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów – cz. 1. Globalizacja konsumpcji, konsumpcjonizm, ekologizacja konsumpcji, etnocentryzm konsumencki.
14. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów – cz. 2. Wirtualizacja konsumpcji, domocentralizacja konsumpcji, rytualizacja konsumpcji, serwicyzacja konsumpcji.
15. Ochrona konsumentów.
Ćwiczenia (tematy)
1. Potrzeby i preferencje konsumenta.
2. Budżety gospodarstw domowych – źródło danych o konsumencie, gospodarstwie domowym i konsumpcji.
3. Przychody i wydatki w gospodarstwach domowych. Analiza składników wpływających na dochody gospodarstwa domowego i struktura wydatków w gospodarstwie domowym.
4. Dochody rozporządzalne ludności w różnych typach gospodarstw domowych.
5. Wielkość i struktura wydatków w różnych typach gospodarstw domowych.
6. Potrzeby żywnościowe w finansach osobistych w Polsce i innych krajach UE.
7. Konsument na rynku dóbr trwałych – wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwałe.
8. Serwicyzacja konsumpcji w Polsce i innych krajach UE.
9. Potrzeby rekreacyjno-kulturalne w finansach gospodarstw domowych.
10. Wydatki na edukację w gospodarstwach domowych.
11. Zróżnicowanie wydatków na usługi gastronomiczno-hotelarskie w gospodarstwach domowych.
12. Oszczędzanie oraz inwestowanie w gospodarstwach domowych.
13. Tendencje rozwoju konsumpcji.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaleczenia przedmiotu jest:
1. uzyskanie z kolokwium 51%, wykonanie projektu indywidualnego oraz wypowiedź ustna podczas zajęć. Ocena formująca: zaliczenie pisemne (60%), wykonanie projektu (30%), wypowiedź ustna (10%).
2. uzyskanie z egzaminu 51%.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Bywalec Cz. 2010. Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck.
2. Zalega T. 2012. Konsumpcja. Determinanty. Teorie. Modele. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
3. Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. 2002. Ekonomika konsumpcji. Wydawnictwo SGGW.
Literatura uzupełniająca:
1. Smyczek S., Sowa I. 2005. Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. Difin, Warszawa
2. Goryszewski Ł. 2014. Style konsumpcji polskiej klasy wyższej. NOMOS, Kraków.
3. Piekut M. 2015. Konsument i konsumpcja w Unii Europejskiej. Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych & Oficyna Politechniki Warszawskiej, Płock.
4. Milic-Czerniak R. (red.) 2016. Finanse osobiste. Kompetencje, narzędzia, instytucje, produkty, decyzje. Difin, Warszawa.
5. Czasopismo: Konsumpcja i Rozwój
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_WO1
- Ma podstawową wiedzę z obszaru ekonomiki konsumpcji.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, analiza przypadków, praca w grupach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W01
- Efekt K_WO3
- Zna prawidłowości sfery konsumpcji oraz zjawiska i przyczyny zakłócające harmonijny przebieg tych prawidłowości.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, analiza przypadków, praca w grupach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO3
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03, S1P_W05
- Efekt K_WO5
- Ma podstawową wiedzę o roli i miejscu konsumenta na rynku.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, analiza przypadków, praca w grupach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05
- Efekt K_W12
- Posiada wiedzę o podmiotowej strukturze rynku i zachowaniach na nim konsumentów.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, analiza przypadków, praca w grupach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05, S1P_W06
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U03
- Potrafi dokonać analizy procesu decyzyjnego konsumenta.
Weryfikacja: Analiza przypadków, praca w grupach.
Opracowanie projektów indywidualnych.
Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U07
- Efekt K_UO9
- Wykorzystując różne źródła o rynku potrafi przygotować pracę pisemną dotyczącą funkcjonowania dowolnego rynku w obszarze dóbr i usług konsumpcyjnych.
Weryfikacja: Analiza przypadków, praca w grupach.
Opracowanie projektów indywidualnych.
Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U09
- Efekt K_U10
- Potrafi wypowiadać się na tematy związane z zachowaniem konsumentów na rynku, wykorzystując dorobek ekonomiki konsumpcji
Weryfikacja: Analiza przypadków, praca w grupach.
Opracowanie projektów indywidualnych.
Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U12
- Potrafi dokonać analizy zachowań konsumentów na rynku oraz ich wpływu na decyzje menedżerskie.
Weryfikacja: Analiza przypadków, praca w grupach.
Opracowanie projektów indywidualnych.
Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_KO6
- Potrafi dążyć do systematycznego rozwoju przez poszerzanie wiedzy o rynku i konsumencie.
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne, projekty indywidualne.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO6
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01, S1P_K06