- Nazwa przedmiotu:
- Geometria wykreślna II
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej Bieliński, Dr
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-BU000-ISP-9302
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS:
wykład 15 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń 5 godz.; wykonanie dwóch prac projektowych 10 godz.; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 35 godz.= 1,5 ECTS:
wykład 15 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.;
konsultacje 5 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz.=1 ECTS:
ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie dwóch prac projektowych 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowanie przynajmniej w stopniu dostatecznym materiału z Geometrii wykreślnej 1, w szczególności zasad rzutowania prostokątnego, w tym podstawowych konstrukcji i metod stosowanych w rzutach Monge’a. Wymaga tego tematyka przewidziana w programie Geometrii wykreślnej 2 – druga część rzutów Monge’a, rzut cechowany oraz aksonometria prostokątna.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- W dalszym ciągu kształtowanie i rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Umiejętność klasyfikowania przekrojów stożka i walca. Przedstawianie w trzech rzutach bryły obrotowej (kuli, stożka i walca) z częścią wyciętą płaszczyznami. Wykonanie na podstawie rzutów prostokątnych rozwinięcia pobocznicy stożka i walca. Umiejętność dokonanie wyboru i zastosowania odpowiedniej metody do wyznaczenia linii przenikania powierzchni obrotowych. Wykorzystanie rozpadu linii przenikania powierzchni stopnia drugiego w praktyce inżynierskiej, np. do budowy sklepień, połączeń przewodów. Wykonanie z powierzchni prostokreślnej przekrycia dachowego rozpiętego nad planem prostokątnym lub kołowym. Opanowanie zasad i podstawowych konstrukcji rzutu cechowanego. Praktyczne wykorzystanie tego odwzorowania do prac w terenie. Umiejętność zastosowania poznanych konstrukcji geometrycznych m.in. do budowy skarp nasypów i wykopów. Wykonanie projektu drogi lub placu w danym terenie. Poznanie zasad aksonometrii prostokątnej i wykorzystania ich przede wszystkim do kreślenia aksonometrii kuli.
- Treści kształcenia:
- Powierzchnie obrotowe w rzutach Monge’a. Przebicia i przekroje tych powierzchni. Klasyfikacja przekrojów stożka. Trzy rzuty powierzchni obrotowej z częścią wyciętą płaszczyznami rzutującymi. Rozwinięcia pobocznicy stożka i walca, w tym linie geodezyjne na tych powierzchniach. Przenikanie powierzchni i metody wyznaczania linii przenikania tych powierzchni: metoda płaszczyzn, metoda kul współśrodkowych oraz metoda wynikająca z rozpadu linii przenikana powierzchni drugiego stopnia. Zastosowanie rozpadu linii przenikania do konstruowania sklepień i połączeń przewodów walcowych. Powierzchnie prostokreślne, ich budowa i wykorzystywanie do tworzenia przekryć dachowych. Rzut cechowany. Odwzorowanie punktu, prostej i płaszczyzny. Nachylenie i moduł prostej i płaszczyzny. Konstrukcje wyznaczania elementów wspólnych oraz konstrukcje miarowe. Wykorzystanie tego odwzorowania w praktyce inżynierskie. Krzywe i powierzchnie stokowe. Przykłady prac w terenie, budowa skarp nasypów i wykopów. Aksonometria prostokątna i jej własności. Aksonometria prostokątna kuli z wyciętym jednym oktantem.
- Metody oceny:
- Ocenianie ciągłe – zadania sprawdzające przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu (10%). Wykonanie i zaliczenie dwóch prac projektowych (20%). Trzy 45-minutowe pisemne prace kontrolne (dwie na ćwiczeniach, jedna w czasie wykładu) – (70%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bieliński A.: Geometria wykreślna Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005;
[2] Bieliński A. i współautorzy: Ćwiczenia z geometrii wykreślnej Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002;
[3] Grochowski B.: Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną PWN, Warszawa 1995;
[4] Przewłocki S.: Geometria wykreślna w budownictwie Arkady Warszawa 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- www.sc.is.pw.edu.pl/geometria
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę o powierzchniach obrotowych i ich zastosowaniach.
Weryfikacja: Sprawdziany pisemne i arkusze.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt W2
- Zna zasady i własności rzutu cechowanego.
Weryfikacja: Sprawdziany pisemne i arkusze.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt W3
- Ma wiedzę o powierzchniach prostokreśnych i ich zastosowaniach w budownictwie.
Weryfikacja: Arkusze.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie przedstawić i zanalizować przekroje oraz przenikanie powierzchni obrotowych.
Weryfikacja: Wykonanie i zaliczenie akrkuszy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U2
- Umie wykorzystać rzut cechowany w praktyce inżynierskiej m. in. w pracach ziemnych do budowy skarp nasypów i wykopów.
Weryfikacja: Wykonanie i zaliczenie arkusza.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Umie pracować samodzielnie i w zespole.
Weryfikacja: Zaliczanie arkuszy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K2
- Jest wdrożony do przestrzegania ustalonych terminów wykonania prac projektowych
Weryfikacja: Opóźnienia powodują obniżenie oceny
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07