Nazwa przedmiotu:
Sterowanie urządzeń technologicznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Leszek Kudła prof. nzw. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
SUT
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowa funkcji mechatronicznych systemów napędów i sterowania urządzeń mechatronicznych. ad Napędów. 1. Napędy płynowe (pneumatyczne, pnumo-hydrauliczne), 2. Napędy elektryczne, 3. Napędy elektromagnetyczne. ad. Sterowania. 1. Podstawy tworzenia systemów sterowania urządzeń mechatronicznych w oparciu o metody intuicyjno-graficzne. 2. Podstawy tworzenia systemów sterowania urządzeń mechatronicznych w oparciu o metody algorytmiczne.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętności wykonania prostych, podstawowych projektów sterowania elementami wykonawczymi wchodzącymi w skład zintegrowanych techologicznych systemów mechatronicznych realizujacych zadany charomogram pracy w technikach płynowych i elektrycznych w oparciu o programowanie sterownika PLC i rodzaj pracy: - Wybór rodzaju pracy urządzenia (Cykl-pojedyńczy, Cykl automatyczny), - Start, STOP, WYCOFANIE, WYCOFANIE-AWARIA.
Treści kształcenia:
Rynek i trendy rozwoju sterowników programowaalnych Elementy języków programowania sterowników PLC(typy danych,struktury organizacyjne, elementy języków,skadniki konfiguracyjne(zmienne, zasoby, zadania). Podstawowe struktury języków programowania(LD, FBD, IL, ST, SFC). Wspólne elementy języków programowania (LD, FBD, IL, ST, SFC).
Metody oceny:
Ocena wykładu- na podstawie egzaminu ustnego. Zaliczenie projektów: na podstawie średniej z ocen 2-óch projektów.
Egzamin:
Literatura:
KSIĄŻKI -CZASOPISMA-PORADNIKI. 1. Adamski M.: Modelowanie układów sterowania dyskretnego z wykorzysta-niem sieci SFC. Zielona Góra, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej 2000. 2. Górski K. : Realizer Graficzne Programowanie Mikrokontrolerów. Warszawa, MIKOM 2005. 3. Król A.: Windows - programowanie i symulacja sterowników PLC firmy SIEMENS. Poznań, Nakom 2000. 4. Kwaśniewski J.: Programowalne sterowniki przemysłowe w systemach stero-wania. Warszawa, Fundacja Dobrej Książki 1999. 5. Jagodziński K. : Zastosowanie okien dialogowych aplikacji VBA do obliczeń para-metrów tłokowych siłowników pneumatycznych. Warszawa, Praca magisterska, Wydział Mechatroniki P.W, IMiIB 2011 r.. 6. Mikulczycki T.: Automatyzacja procesów produkcyjnych. Warszawa Wy-dawnictwo Naukowo-Techniczne 2006. 7. Nowakowski W.: Logo! w praktyce, Warszawa Wydawnictwo btc 2006. 8. Łukasik Z.: Programowalne sterowniki PLC w systemach sterowania przemy-słowego. Radom, Politechnika Radomska 2001. 9. PN-EN 61131-3:2004.Sterowniki programowalne. Część 3.Języki progra-mowania(idt IEC 61131-3:2003. Standard:Programmable Controllers Part 3, Programing Languages). 10. Seta Zb.: Wprowadzenie do zagadnień sterowania - wykorzystanie progra-mowalnych sterowników logicznych PLC Warszawa, Wydawnictwo Mikom 2002. 11. Z. Świder : Sterowniki mikroprocesorowe pod red. Z. Świdra. Rzeszów, Ofi-cyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej 2002. 12. Szenajch W.: Napęd i sterowanie pneumatyczne. Warszawa, WNT 2005. 13. Trybus B., Ziętek A. : Diagramy FBD w środowisku programistycznym CP-Dev, Warszawa Pomiary Automatyka Kontrola 3/2010. 14. Totorial programu FluidSIM 3.6.1. 15. Totorial programu LOGO!Soft Comfort V.6.1(Demo).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt STU_W01
Zna elementy języków programowania sterowników PLC i podstawowe struktury języków programowania (LD, FBD, IL, ST, SFC).
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W10, K_W13, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt STU_U01
Potrafi wykonywać projekty programistyczne z użyciem elementy języków programowania sterowników PLC i zastosować struktury języków programowania (LD, FBD, IL, ST, SFC).
Weryfikacja: ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U12, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19
Efekt STU_U02
Potrafi samodzielnie pozyskać aktualne dane z literatury i, wykonać dobór rozwiązań do projektu i przeprowadzić jego walidację
Weryfikacja: projektowanie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U13, K_U15, K_U16, K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U07, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt STU_K01
Ma świadomość dynamiki zmian w technice i potrzeby ciągłego doskonalenia w aspekcie rzetelności wykonywanej pracy
Weryfikacja: ocena zaangażowania wykonanie projektu, terminowość
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K02, T2A_K02, T2A_K07