Nazwa przedmiotu:
Korozja
Koordynator przedmiotu:
prof..nzw. dr hab. inż. Jerzy Robert Sobiecki, dr inż. Agnieszka Brojanowska, dr inż. Tomasz Borowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biogospodarka
Grupa przedmiotów:
Blok IV
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady 30 Zajęcia laboratoryjne 15 Ćwiczenia 0 Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15 Zapoznanie się z literaturą 0 Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja Przygotowanie raportu 15 Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie Przygotowanie do kolokwiów 10
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów, co pozwoli na zastosowanie odpowiednich metod zabezpieczenia antykorozyjnego. Uzmysłowienie słuchaczom, że odporność korozyjna materiału nie jest jego cechą niezmienną i zależy od jego struktury oraz od składu chemicznego środowiska
Treści kształcenia:
Treści merytoryczne wykładów Elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie. Termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych; wykresy Pourbaix m.in. dla żelaza, cynku, glinu, interpretacja wykresów. Stan pasywny metali. Typy korozji: chemiczna i elektrochemiczna, galwaniczna, równomierna, szczelinowa, wżerowa, międzykrystaliczna, mikrobiologiczna. Wpływ cech środowiska na szybkość korozji metali Odporność korozyjna wybranych tworzyw metalicznych: stale, stopy miedzi, cynku, glinu, niklu i tytanu. Metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, ochrona anodowa i katodowa. Korozja tworzyw sztucznych Korozja materiałów ceramicznych. Metody badań korozyjnych: potencjodynamiczna i impedancyjna Treści merytoryczne Laboratoriów Celem laboratorium z korozji jest zapoznanie się studentów z podstawowymi metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach korozyjnych: metody wagowe; metody elektrochemiczne - metoda krzywych polaryzacji anodowej, metoda Sterna, metoda impedancyjna - najczęściej spotykanymi zniszczeniami korozyjnymi oraz przyczynami ich powstania; - wpływem kinetyki procesów elektrodowych na szybkość korozji metali; - odpornością podstawowych tworzyw konstrukcyjnych. - problemami korozji materiałów znajdujących się pod obciążeniem na przykładzie korozji naprężeniowej mosiądzu, oraz utrwalenie materiału teoretycznego z wykładów.
Metody oceny:
kollokwium zaliczeniowe
Egzamin:
nie
Literatura:
J. Baszkiewicz, M. Kamiński Korozja materiałów Oficyna Wydawnicza PW. 2006; G. Wranglen Podstawy korozji i ochrony metali WNT Warszawa 1985 ; Ochrona przed korozją poradnik WKiŁ 1986 ; B. Surowska Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją Wyd. Politechniki Lubelskiej 2002; H. Bala Korozja materiałów teoria i praktyka Wyd. Politechniki Częstochowskiej 2002; M. Trzaska, Z. Trzaska Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna w inżynierii materiałowej Oficyna Wydawnicza PW 2010
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna i rozumie elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: zna i rozumie pojęcia takie jak: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie
Weryfikacja: kollokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_02
Zna i rozumie termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_03
Rozumie stan pasywny metali potrafi określać typy korozji, gawaniczna, wżerowa, równomierna, naprężeniowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, mikrobiologiczna
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_04
Umie określać odporność korozyjną wybranych tworzyw metalicznych: stale, żeliwa, stopy miedzi, cynku, glinu niklu i tytanu, tworzyw sztucznych, betonu zbrojonego i niezbrojonego
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_05
Zna metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, metoda anodowa i katodowa
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie określać elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty korozji
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U_02
Umie rysować wybrane linie na wykresie Pourbaix i interpretować wykresy dla typowych metali
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U_03
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U_04
Potrafi na podstawie badań określić przyczynę i mechanizm powstania zniszczeń korozyjnych, które może spotkać w swojej praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08
Efekt U_05
Potrafi dobrać materiał do konkretnego wymagania konstrukcyjnego uwzględniając specyfikę środowiska korozyjnego pracy konstrukcji
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U_06
Potrafi zaprojektować odpowiednią ochronę przed korozją danego metalu i konstrukcji
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: dyskusja na laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K_02
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: dyskusja na laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_03
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: dyskusja na laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02