- Nazwa przedmiotu:
- Analizy marketingowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr Czerwiński Bogumił 
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS 
10h wykład + 10h ćwiczenia +10h projekt + 2h kons. grupowe + 1h kons. indywidualne + 7h opracowanie projektu + 15h przygotowanie do zaliczenia pisemnego + 20h opracowanie projektu =  75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia +10h projekt + 2h kons. grupowe + 1h kons. indywidualne = 33h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia +10h projekt + 2h kons. grupowe + 1h kons. indywidu-alne + 7h opracowanie projektu + 15h przygotowanie do zaliczenia pisemnego + 20h opracowanie projektu = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy Marketingu
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)  - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi metodami pozyskiwania i analizy informacji niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowej.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
1.	Badania marketingowe jako element systemu informacji marketingowej; badania ilościowe i jakościowe. 
2.	Istota i typologia badań marketingowych.  
3.	Proces i projektowanie badania marketingowego. 
4.	Proces analizy rynku. 
5.	Metody analizy rynku. 
6.	Metody i techniki badawcze. 
7.	Analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie.
8.	Analiza danych marketingowych. 
9.	Analiza pojemności i chłonności rynku. 
B. Ćwiczenia: 
1.	Proces i projektowanie badania marketingowego. 
2.	Proces analizy rynku. 
3.	Metody analizy rynku. 
4.	Metody i techniki badawcze. 
5.	Analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. 
6.	Analiza danych marketingowych. 
7.	Analiza pojemności i chłonności rynku. 
8.	Analiza danych marketingowych.  
9.	Mierniki statystyczne w analizach marketingowych: wskaźniki struktury i natężenia, miary tendencji centralnej, miary dyspersji.
D. Projekt:
1.	Proces i projektowanie badania marketingowego. 
2.	Proces analizy rynku. 
3.	Metody analizy rynku. 
4.	Metody i techniki badawcze. 
5.	Analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie w wybranej branży. 
6.	Analiza pojemności i chłonności rynku. 
7.	Analiza danych marketingowych na przykładzie badania marketingowego dotyczącego wybranego podmiotu. 
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1.	Ocena formatywna: ocena zaangażowania studentów w dyskusję podczas wykładów.
2.	Ocena sumatywna: przeprowadzenie zaliczenia pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia: 
1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za pracę indywidualną lub zespołową w rozwiązywaniu case studies oraz za wykonaną prezentację. 
2. Ocena sumatywna: Przygotowanie prezentacji oraz aktywność na zajęciach.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności realizowanego przez studentów projektu, ocena podejścia studentów do przedmiotu w trakcie zajęć
2. Ocena sumatywna: oceniany jest projekt dotyczący wykorzystania analiz marketingowych. Ocena zawiera się w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z projektu, ćwiczeń jak i z zaliczenia pisemnego >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,35 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,35 * ocena z projektu+0,3* ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Kaczmarczyk, S., 2011. Badania marketingowe. Podstawy metodyczne. Warszawa: PWE.
2.	Kozielski R. (red.), 2004. Wskaźniki marketingowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
3.	Mazurek-Łopacińska K. (red.), 2016. Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca:
1.	Białas-Perek J., Rószkiewicz M., Białowolska-Węziak D., Pietrzak-Zięba A., 2013. Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych, Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
2.	Kotler P., Keller K.L., 2012. Marketing. Warszawa: Rebis. 
3.	Mruk H. (red.), 2003. Analiza rynku. Warszawa: PWE.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W01
- Absolwent zna  teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania.
 Weryfikacja: Realizacja projektu końcowego.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09
- Absolwent zna teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
 Weryfikacja: Zaliczenie wszystkich składowych jednostek zajęciowych.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami.
 Weryfikacja: Zaliczenie wszystkich składowych jednostek zajęciowych, realizacja projektu końcowego.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- Absolwent potrafi  dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego.
 Weryfikacja: Realizacja projektu końcowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K04
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.  
 Weryfikacja: Zaliczenie wszystkich składowych jednostek zajęciowych, realizacja projektu końcowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: