Nazwa przedmiotu:
Niekonwencjonalne napędy
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Oleszczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK327
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1.Liczba godzin kontaktowych - 34, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje z prowadzącym - godz. 2. Praca własna studenta - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu - 16 godzin. Razem - 50 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 34, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje z prowadzącym - godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu będzie istnieć możliwość doboru silnika do różnych rodzajów napędów lotniczych, oraz podjęcie pracy przy konstruowaniu nowoczesnych silników lotniczych.
Treści kształcenia:
Metody podnoszenia sprawności wewnętrznej, napędowej i ogólnej silników lotniczych, możliwości o ograniczenia. Paliwa ekologiczne i przyszłościowe (wodór, metan, alkohol etylowy); Eżektory: zasada działania, osiągi i zakresy stosowania; Propfany: zasada działania, charakterystyki i zakresy stosowania; Silniki strumieniowe – teoria i konstrukcje. Silniki strumieniowe z poddźwiękową i naddźwiękową komorą spalania: dyfuzory pod i naddźwiękowe komory spalania i stabilizacja płomienia, spalanie naddźwiękowe . Silniki o spalaniu detonacyjnym: pulsacyjne (PDE), z wirującą detonacją (RDE) oraz stacjonarną detonacją; Silniki zespolone przepływowo-rakietowe (turbinowo-rakietowe; strumieniowo-rakietowe; turbinowo-strumieniowo-rakietowe). Silniki elektryczne do napędów lotniczych, układy zasilania w energię elektryczną, osiągi i zakresy stosowania. Mili i mikro napędy lotnicze; osiągi. Aspekty ekologiczne. Napędy do celów specjalnych; silniki adaptacyjne (regulacje układów wlotowych i wylotowych, komór spalania), wektorowanie ciągu. Kierunki rozwoju: zintegrowane metody projektowania, chłodzenie międzystopniowe, rekuperacja ciepła, materiały. Silniki do samolotów hipersonicznych. Obliczenia termo gazodynamiczne niekonwencjonalnych napędów lotniczych.
Metody oceny:
Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. S. Wójcicki,: „Spalanie”, PWN, Warszawa. 2. S. Wójcicki,: „Silniki pulsacyjne, strumieniowe, rakietowe”, MON, Warszawa, 1962. 3. P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część I, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 10-11. 4. P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część II, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 12. 5. P. Wolański,: „Air-breathing Space Boosters”, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, Lublin, Vol. XLIII/XLIV, 32, 1988/1989, pp. 355-364. 6. P. Wolański,.: „Alternatywne paliwa lotnicze do silników turbinowych”, Technika Lotnicza i Astronautyczna, Nr 2, 1987, str. 6-8. 7. P. Wolański,: “Silniki turbinowe dla samolotów komunikacyjnych”, Seminarium “Eksploatacja Silników CF6-80C2 w PLL “LOT” S.A. lata 1989-1994, Referaty, Warszawa, 1994, str. 3-19. 8. Kopie prezentacji na stronie WWW Wydziału. 9. http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/napedy_kosmiczne/. 10. http://www.isabe2009.com.
Witryna www przedmiotu:
http://www.itc.pw.edu.pl/Pracownicy/Naukowo-dydaktyczni/Oleszczak-Pawel/Niekonwencjonalne-napedy
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NK327_W1
Student posiada wiedzę na temat tendencji rozwojowych w napędach lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_W2
Student posiada wiedzę o właściwościach, wadach i zaletach paliw alternatywnych, głównie w zastosowaniach lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_W3
Student posiada wiedzę na temat właściwości wodoru i możliwości jego wykorzystania w lotnictwie.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_W4
Student posiada wiedzę dotyczącą wykorzystania napędu elektrycznego w lotnictwie.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W16, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_W5
Student posiada podstawową wiedzę o napędach lotniczych opartych na spalaniu detonacyjnym.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W08, LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_W6
Student posiada wiedzę o nietypowych, rzadko stosowanych lub nowatorskich rozwiązaniach napędów lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NK327_U1
Student posiada umiejętność określenia wpływu wykorzystania paliw alternatywnych i wodoru na konstrukcję zespołu napędowego i statku powietrznego.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK327_U2
Student potrafi ocenić efektywność zastosowania danych rozwiązań konstrukcyjnych dla konkretnego napędu lotniczego.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: