Nazwa przedmiotu:
Perswazja i argumentacja
Koordynator przedmiotu:
dr Beata Witkowska-Maksimczuk
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_PiA
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ogółem 75 Praca studenta na ćwiczeniach 15 Przygotowanie do zajęć 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
nie ma
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu logicznej teorii argumentacji, psychologii perswazji i retoryki oraz kształtowanie ich praktycznych umiejętności z tego zakresu. Tego rodzaju wiedza i umiejętności mogą być użyteczne w codziennej komunikacji interpersonalnej, w pracy zawodowej, w szczególności w pracy urzędnika, a także w działalności społecznej.
Treści kształcenia:
"1. Perswazja a argumentacja – wprowadzenie. 2. Argumentacja jako podstawa krytycznego myślenia i racjonalnej dyskusji 3. Wypowiedzi wieloznaczne. Funkcje wypowiedzi 4. Wypowiedzi argumentacyjne i problem ich poprawności 5. Niektóre typy argumentów. Typowe błędy argumentacji 6. Logiczne techniki manipulacji (sofizmaty) 7. Argumentacja w pracy urzędnika 8. Podsumowanie. Zasady i techniki poprawnej argumentacji 9. Wypowiedzi jako działania (teoria aktów mowy) 10. Wyniki badań empirycznych dotyczących skuteczności perswazji. Główne teorie perswazji 11. Techniki perswazji i figury retoryczne. Przyczyny nieudanej perswazji 12. Perswazja a manipulacja. Chwyty erystyczne i pseudoargumenty 13. Naiwne taktyki manipulacyjne: presja, szantaż i kłamstwo 14. Perswazja w pracy urzędnika 15. Podsumowanie. Zasady i techniki skutecznej perswazji"
Metody oceny:
ocena na podstawie punktów z wypowiedzi ustnych podczas zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
"Literatura podstawowa: Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Szymanek K., K.A. Wieczorek, A. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, PW, 2014 Literatura uzupełniająca: Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009 Pease A., B. Pease, Mowa ciała, Rebis, 2007 Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Skrypt SP, 2003. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, 2005"
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma podstawową wiedzę z zakresu logicznej teorii argumentacji i psychologii perswazji
Weryfikacja: Domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Zna najnowsze osiągnięcia naukowe dotyczące wybranych zagadnień z zakresu teorii perswazji i argumentacji
Weryfikacja: domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_03
zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu teorii perswazji i argumentacji oraz wie, do jakich celów służą
Weryfikacja: domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych i obrony przyjętego rozwiązania; w szczególności potrafi: (a) wybrać w danej sytuacji właściwą metodę perswazji lub argumentacji, (b) ocenić jakość użytego argumentu i (c) obronić się przed nieuczciwymi chwytami erystycznymi ---
Weryfikacja: domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_02
umie myśleć krytycznie
Weryfikacja: domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością w rozwiązywaniu problemów, wspierając swoje decyzje racjonalnym namysłem
Weryfikacja: domowa praca piasemna
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07