- Nazwa przedmiotu:
- Oblicza zróżnicowań i nierówności społecznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_OZiNS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, chociaż mile widziane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej oraz socjologii problemów społecznych.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem programu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką klasycznych oraz najnowszych ujęć zróżnicowań i nierówności społecznych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji we współczesnej Polsce.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do problematyki zróżnicowań i nierówności społecznych – stare i nowe zróżnicowania i podziały społeczne.
2. Koncepcje struktury społecznej w antropologii społecznej oraz socjologii. Stratyfikacja społeczna – perspektywa klasyczna.
3. Wiek jako elementarna forma zróżnicowania społecznego – wyzwania dla społeczeństwa i problemy poszczególnych kategorii osób, w tym, m.in. osób młodych oraz osób starszych.
4. Płeć jako istotny wymiar zróżnicowań społecznych – płeć biologiczna a płeć kulturowa, teorie zróżnicowań i nierówności płci, perspektywa funkcjonalna i perspektywa feministyczna.
5. Współczesna rodzina – macierzyństwo, ojcostwo, „wolne związki”, „single” i inne współczesne formy życia ludzi.
6. „Cielesne” formy społecznych zróżnicowań i nierówności – m.in. „klasa społeczna” wpisana w ciało.
7. Życie na wsi i w mieście jako jeden z ważnych wymiarów zróżnicowań społecznych.
8. Problemy społeczne – kluczowe definicje, najważniejsze problemy i podejścia teoretyczne /m.in. problemy z piciem alkoholu, bezdomność/.
9. Zróżnicowania narodowe i etniczne. Migracje. Problem uchodźców.
10. Marginalizacja i wykluczenie społeczne – próba zdefiniowania pojęć.
11. Ubóstwo, sposoby badania ubóstwa. Bieda a wykluczenie społeczne. Bieda w Polsce.
12. „Prekariat”, underemployment – nowe zjawiska zróżnicowań i nierówności na rynku pracy.
13. Zróżnicowania i nierówności społeczne we współczesnej kulturze „indywidualizmu”/”nowego kapitalizmu”.
14. Przemiany struktury społecznej w Polsce po 1989 roku.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia w postaci prezentacji przygotowywanej w domu i prezentowanej na zajęciach.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje.
3.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje.
4.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje.
4.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki.
5.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Dotrzeć samodzielnie do innych dotyczących danego zagadnienia ciekawych publikacji czy raportów. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
A. Giddens (2007), Socjologia Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
K. Frieske (red.), Marginalność i procesy marginalizacji, Warszawa 1999.
P. Broda-Wysocki (2012), Wykluczenie i inkluzja społeczna: paradygmaty i próby definicji, Warszawa: IPiSS.
M. Bednarski, K.W. Frieske (2012), Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska, Warszawa: IPiSS.
U. Hannerz (2006), Odkrywanie miasta: antropologia obszarów miejskich, Kraków: Wydaw. UJ.
Ch. Shilling (2010), Socjologia ciała, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.
M. S. Szczepański, A. Śliz (red.) (2012), WieloPolska: nowe struktury, nowe zróżnicowania, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.
D. Piekut-Brodzka (2013), Bezdomność na Mazowszu: raport z badania, Warszawa: IPiSS.
M. Pawłowski, P. Broda-Wysocki, Działania podejmowane przez ośrodki pomocy społecznej i organizacje pozarządowe na rzecz bezdomnych w województwie mazowieckim. Raport z badań, Warszawa: IPiSS.
R. Sennett (2006), Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Warszawskie Wydaw. Literackie Muza.
R. Sennett (2010), Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa: Warszawskie Wydaw. Literackie Muza.
R. Sennett (2012), Szacunek w świecie nierówności, Warszawa: Warszawskie Wydaw. Literackie Muza.
E. Szpak (2013), Mentalność ludności wiejskiej w PRL. Studium zmian, Warszawa: Wydaw. Nauk. Scholar.
Maffesoli M. (2008), Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa: PWN.
M. Środa (2003), Indywidualizm i jego krytycy: współczesne spory pomiędzy liberałami, komunitarianami i feministkami na temat podmiotu, wspólnoty i płci, Warszawa: Fundacja Aletheia.
R. Bellah, R. Madsen, W. Sullivan, A. Swidler, S. Tipton (2007), Skłonności serca. Indywidualizm i zaangażowanie po amerykańsku, Warszawa: Wydaw. Akademickie i Profesjonalne
Z. Bokszański (2007), Indywidualizm a zmiana społeczna. Polacy wobec nowoczesności – raport z badań, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.
P. Bourdieu (2005), Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa: Wydaw. Nauk. Scholar.
P. Bourdieu (2004), Męska dominacja, Warszawa: Oficyna Naukowa.
M. Sandel (2012), Czego nie można kupić za pieniądze: moralne granice rynku, Warszawa: Wydaw. Kurhaus Publishing.
H. Domański (2004), Struktura społeczna, Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
J. Damon (2012), Wykluczenie, Warszawa: Oficyna Naukowa.
D. Zwarthoed (2012), Zrozumieć biedę: John Rawls-Amartya Sen, Warszawa: Oficyna Naukowa.
R. Lister, Bieda, Warszawa: Sic!
P. Stein (2008), Być singlem – próba zrozumienia życia singli, w: (red.) P. Sztompka M. Boguni-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydaw. Znak.
L. Jamieson (2008), Od rodziny do intymności, w: (red.) P. Sztompka M. Boguni-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydaw. Znak.
T. Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy: etnografia człowieka zdegradowanego (2009), Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
oraz wiele innych publikacji odnoszących się do poszczególnych poruszanych podczas zajęć zagadnień.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- [PL] Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu prawnych uwarunkowań zróżnicowań i nierówności społecznych, w tym m.in. prawnych zasad funkcjonowania systemu pomocy społecznej.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W11, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.T.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę dotyczącą instytucji publicznych, których działanie ma na celu radzenie sobie z pojawiającymi się w społeczeństwie problemami społecznymi.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi zdiagnozować pojawiające się w życiu społecznym problemy.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- Potrafi wyszukiwać, analizować oraz prezentować informacje dostępne zarówno w literaturze przedmiotu, jak i w źródłach internetowych.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- [PL] Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR, I.P6S_KO