Nazwa przedmiotu:
Podstawy psychologii społecznej
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz - wykład, mgr Aleksandra Firek - ćwiczenia
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_PPS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 10 Udział w ćwiczeniach 10 Praca własna: przygotowanie do zajęć 10 czytanie wskazanej literatury 20 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,4 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu psychologii społecznej. W trakcie zajęć z psychologii społecznej studenci poznają również najbardziej klasyczne eksperymenty, które pozwoliły rozwinąć wiedzę o właściwościach zachowań ludzkich oraz badaczy, dzięki którym tę wiedzę uzyskano. Ćwiczenia: Studenci zapoznają się z klasycznymi tekstami literatury przedmiotu, aby zyskać wiedzę na temat zasad rządzących życiem społecznym, relacji powstających w grupach, emocji, jakie rządzą ludźmi, ról, odgrywanych w grupie, dynamiki funkcjonowania grup.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) 1.Psychologia społeczna jako dyscyplina wiedzy. (Zakres psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej w naukach społecznych, wpływ społeczny, sytuacja społeczna) 2. Podstawowe podejścia teoretyczne. Koncepcje badania wpływu społecznego od behawioryzmu po neuronaukę. 3. Metody badawcze psychologii społecznej Obserwacja, metoda sondażowa, eksperyment. Etyka w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 4. Poznanie społeczne. Schematy poznawcze, heurystyki 5. Psychologia społeczna w służbie gospodarki i prawa Kontrolowanie konsumpcji, regulowanie zachowań szkodliwych dla środowiska, punitywność, sprawiedliwość, wiarygodność świadków i działanie sądów przysięgłych. Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Spostrzeganie społeczne 2. Działanie dysonansu poznawczego 3. Zmiana postaw 4. Uleganie innym czyli konformizm 5. Procesy grupowe 6. Wywieranie wrażenia na innych 7. Zachowania prospołeczne 8. Zachowania agresywne 9. Działanie uprzedzeń 10. Psychologia tłumu
Metody oceny:
Praca na zajęciach: aktywność, wykonywanie ćwiczeń, wykonywanie zadań domowych oraz napisanie zaliczenia w formie pisemnej. Student ogółem może uzyskać 100 punktów. Maksymalnie za prace podczas ćwiczeń 30 punktów. Zaliczenie zajęć obejmuje: materiał z ćwiczeń, literaturę obowiązkową oraz treść wykładów. Zaliczenie testowe 80 punktów. 3.0 minimum 51% punktów 3.5 minimum 61% punktów 4.0 minimum 71% punktów 4.5 minimum 81% punktów 5.0 minimum 91% punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1.E. Aronson „Psychologia społeczna – Nowe wydanie, rozszerzone i zaktualizowane, Warszawa 2011. 2.G. Le Bon „Psychologia tłumu”, Wydanie dowolne Literatura uzupełniająca: 3.Robert Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”, wydanie dowolne
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
---

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania jednostki w grupie, budowania relacji, mechanizmów, wytwarzających się w relacjach z innymi ludźmi.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W06, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WG, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Zna reguły psychospołeczne, które pomagają zrozumieć ludzkie zachowanie w sferze biznesu, administracji i prawa.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.T.P6S_WK, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_03
Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, nazywania i neutralizowania takich zjawisk społecznych jak konformizm, redukcja dysonansu poznawczego, autorytaryzm.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi korzystać z wiedzy dotyczącej zagrożeń, jakie mogą wynikać z pewnych reakcji jednostki w wyniku presji grupy.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Potrafi określić najważniejsze cechy osobowościowe, dzięki którym ludzie są skutecznymi menedżerami i kierownikami między innymi w administracji.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UO, I.P6S_UW
Charakterystyka U_03
Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, nazywania i neutralizowania takich zjawisk społecznych jak konformizm, redukcja dysonansu poznawczego, autorytaryzm.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, I.P6S_UO

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Ma przekonanie o wartości i potrzebie znajomości zasad funkcjonowania w grupie.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR, I.P6S_KO