- Nazwa przedmiotu:
- Instytucje zjednoczonej Europy
- Koordynator przedmiotu:
- ks. dr Jacek Połowianiuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_IZE
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15h wykład oraz 10h praca własna: razem 25h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- do uzupełnienia
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem funkcjonowania najważniejszych instytucji zjednoczonej Europy oraz przedstawienie podstawowych regulacji związanych z prawem Unii Europejskiej.
W szczególności celami przedmiotu, jest:
1. zdobycie wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej łącznie z ich charakterem prawnym, składem, kompetencjami oraz strukturą wewnętrzną;
2. omówienie historii procesu integracji europejskiej, z rozróżnieniem pojęć: Unia Europejska i Wspólnota Europejska. Przedstawienie hierarchii źródeł prawa w Unii Europejskiej, a także określenie roli instytucji w zakresie funkcjonowania UE.
3. zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i procedurami stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz ukazanie relacji między prawem UE a prawem krajowym i przedstawienie podstawowych założeń dotyczących procesu implementacji prawa europejskiego do porządku krajowego.
4. zdobycie wiedzy na temat istoty integracji europejskiej, jego idei, podstawowych wiadomości dotyczących przystąpienia Polski do UE.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1.Wprowadzenie do problematyki Unii Europejskiej. Koncepcje integracji europejskiej. Geneza i rozwój.
2. Historia WE/UE: powojenne początki, traktaty rzymskie, Jednolity Akt Europejski. Powstanie i rozwój systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej.
3. Rada Europejska jako instytucja unijna.
a) skład
b) organizacja pracy
c) funkcje
d) problem reprezentowania Polski w spotkaniach Rady Europejskiej
4. Rada Unii Europejskiej. Skład, struktura i sposób funkcjonowania.
a) skład
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (prawodawcze, kreacyjne, kontrolne, międzynarodowe)
d) podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną
5. Komisja Europejska. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Procedura komitetowa (komitologia).
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (kontrolne, decyzyjne, wykonawcze, międzynarodowe)
6. Parlament Europejski i jego demokratyczna legitymacja. Skład, struktura i sposób funkcjonowania.
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy Prezydium, Konferencja Przewodniczących, Konferencja Przewodniczących Komisji, Grupy polityczne, Komisje parlamentarne, Sekretariat Generalny)
c) funkcje (legislacyjne, budżetowe, kontrolne, kreacyjne, międzynarodowe)
d) Rzecznik Praw Obywatelskich
7. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
a) Trybunał Sprawiedliwości
b) Sąd
c) Sądy wyspecjalizowane
d) postępowanie (procedura pisemna, ustna, wszczęcie postępowania, reprezentacja, wyroki)
8. Trybunał Obrachunkowy
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje
- Metody oceny:
- Wykład:
student podchodzący do egzaminu wypełnia test wielokrotnego wyboru składający się z 25 pytań. Przewidywany termin egzaminu – początek sesji. Czas trwania egzami-nu 45 min.
Test wielokrotnego wyboru oznacza iż jedna lub kilka odpowiedzi jest prawidłowych. Za nie-prawidłową odpowiedź na pytanie student otrzymuje 0 punktów, za prawidłową odpowiedź – 1 punkt. Nie ma punktów cząstkowych oraz punktów ujemnych. W każdym pytaniu przy-najmniej 1 odpowiedź jest prawidłowa.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ewelina Cała-Wacinkiewicz: System instytucjonalny Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu Lizbońskiego, pytania, testy, kazusy, tablice, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009;
2. Aureliusz Wlaź: Instytucje Unii Europejskiej, (broszura), wydawca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010;
3. Ewa Skibińska: Instytucje Unii Europejskiej, w: „Edukacja Prawnicza” nr 6(117) czerwiec 2010Jan Barcz, Maciej Górka: System instytucjonalny Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Podręcznik, tom III, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009;
4. Jan Barcz: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. Traktaty ustanawiające Unię Europejska. Stan obecny oraz teksty skonsolidowane w brzmieniu Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008;
5. Tomasz Dubowski: Zasada równowagi instytucjonalnej w prawie Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010.
6. Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska: Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wydanie 2, wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2011
7. M. Ahlt, M. Szpunar: „Prawo europejskie”, wydanie IV, CHBeck 2004
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- wyjaśnia jaką rolę spełnia prawo Unii Europejskiej oraz jakie jest miejsce tego prawa w porządku ustrojowym Rzeczypospolitej Polskiej
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
- Charakterystyka W_02
- identyfikuje główne instytucje Unii Europejskiej oraz potrafi wskazać ich rolę w procesie decyzyjnym
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
- Charakterystyka W_03
- wskazuje różnice pomiędzy prawem Unii Europejskiej a prawem międzynarodowym
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3, II.X.P6S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- poddaje starannej analizie działania instytucji unijnych oraz potrafi wskazać rolę parlamentów narodowych państw członkowskich na proces decyzyjny w UE.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- ocenia stan faktyczny w świetle odpowiednich regulacji prawa Unii Europejskiej oraz wybranego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- umiejętność dokonywania subsumpcji przez studenta; wyprowadza samodzielne wnioski na podstawie analizy traktatów założycielskich, prawa pochodnego oraz judykatury i doktryny
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- podejmuje się analizy uwarunkowań wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_02
- śledzi procesy decyzyjne zachodzące w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR, I.P6S_KK