- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie kultury organizacyjnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Rojek Danuta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
12h ćwiczenia + 2h konsultacje + 9 x 2h przygotowanie do ćwiczeń + 16h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS:
12h ćwiczenia + 2h konsultacje = 14h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
12h ćwiczenia + 2h konsultacje + 9 x 2h przygotowanie do ćwiczeń + 16h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- • Nauczenie studentów diagnozowania, oceny, modelowania i monitorowania kultury organizacyjnej, przy uwzględnieniu różnorodności kulturowej.
• Nauczenie studentów wykorzystywania posiadanej wiedzy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów kulturowych w warunkach niepewności i ryzyka.
• Kształtowanie postaw etycznych i umiejętności przeciwdziałania zjawiskom patologicznym w organizacji.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. C1-2: Istota i składniki (poziomy) kultury organizacyjnej.
2. C 3-4: Wpływ kultury narodowej na cechy kultury organizacyjnej. Komunikacja jako element kultury organizacyjnej.
3. C 5-6: Funkcje kultury organizacyjnej: wewnętrzna i zewnętrzna. Uwarunkowania spójności kultury organizacyjnej i strategii przedsiębiorstwa.
4. C 7-8: Wymiary i typy kultury organizacyjnej.
5. C 9-10: Kultura organizacyjna a model biznesu.
6. C 11-12: Metodyka diagnozy kultury organizacyjnej.
7. C 13-14: Zmiana kultury, obszary i kierunki zmian. Role i zadania menedżerów w procesie zmiany kultury organizacyjnej.
8. C 15-16: Działania doskonalące kulturę organizacyjną, uwzględniające wykorzystanie różnorodności kulturowej.
9. C 17-18: Zjawiska patologiczne w organizacji i przeciwdziałanie im. Budowa kultury etycznej.
10. C 19-20: Diagnoza i zmiana kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa. Prezentacje projektowych prac zespołowych.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania po-szczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen) oraz opracowania i prezentacji projektowej pracy zaliczeniowej.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest terminowość wykonania ćwiczeń, zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych oraz projektowej pracy zaliczeniowej. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
• Cameron, K.S. i Quinn, R.E., 2015. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer.
• Sułkowski, Ł. i Sikorski, C., 2014. Metody zarządzania kulturą organizacyjną. Warszawa: Difin.
• Zbiegień-Maciąg, L., 2018. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca:
• Aniszewska, G. (red.), 2007. Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
• Hofstede, G. i in., 2011. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
Masłyk-Musiał, E., 2014. Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W08
- po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie: w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy oraz uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W07
- w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U15
- po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U18
- Prowadzić debatę w zakresie nauk o zarządzaniu i problemów zarządzania
Weryfikacja: debata, ćwiczenia w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K04
- po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: inicjowania działania na rzecz dobra społecznego oraz tworzenia i utrzymania właściwych relacji w środowisku zawodowym
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń zespołowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K06
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach, prezentacja wyników analiz i ocen
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: