- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo systemów operacyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- Ścibisz Marcin mgr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 15h laboratorium + 12h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium – wykład + 5h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 8h przygotowanie sprawozdań = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,85 ECTS:
10h wykład + 15h laboratorium = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,75 ECTS
15h laboratorium + 12h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium – wykład + 5h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 8h przygotowanie sprawozdań = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium12h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość terminów i pojęć: system, algorytm, graf, program, programowanie, język programowania, interpretacja, kompilacja, łączenie, program łączący, implementacja, komputer, procesor, pamięć operacyjna, pamięć zewnętrzna, urządzenia zewnętrzne, planowanie, polityka, mechanizm, niezawodność, bezpieczeństwo, ochrona.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Wiedza i umiejętności z zakresu budowy i działania współczesnych systemów operacyjnych, zarówno scentralizowanych jak i rozproszonych w zakresie zarządzania zasobami sprzętowymi systemów informatycznych. Uświadomienie szczególnej roli systemów operacyjnych w zakresie ochrony i bezpieczeństwa systemów komputerowych. Zagrożenia i techniki ochrony.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Struktury systemów operacyjnych.
2. Procesy i koordynowanie procesów. Blokady.
3. Zarządzanie pamięcią operacyjną. Pamięć wirtualna.
4. Zarządzanie pamięcią pomocniczą i systemy plików.
5. Ataki na systemy komputerowe.
6. Bezpieczeństwo fizyczne.
7. Uwierzytelnianie i kontrola dostępu.
8. Bezpieczeństwo systemu plików. Kopie zapasowe.
9. Bezpieczeństwo oprogramowania.
10. Systemy antywirusowe.
11. Sieciowe mechanizmy obronne – firewall, IDS, IPS.
12. Wirtualizacja.
13. Testowanie i monitorowanie bezpieczeństwa systemu operacyjnego.
C. Laboratorium:
1. Instalacja i wstępna konfiguracja systemu operacyjnego.
2. Interpreter poleceń. Podstawowe polecenia systemowe.
3. Użytkownicy, grupy użytkowników, uprawnienia.
4. System plików – kontrola dostępu, kopie zapasowe.
6. Podstawowe procesy systemowe – zarządzanie i monitorowanie.
7. Zasoby systemu komputerowego – monitorowanie wykorzystania.
8. Pakiety oprogramowania – instalacja/deinstalacja.
9. Konfiguracja do pracy w sieci komputerowej.
10. Bezpieczeństwo na granicy sieci – firewall.
11.Mechanizmy kryptograficzne w systemie operacyjnym.
12. Wirtualizacja.
13. Testowanie bezpieczeństwa systemu operacyjnego.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium zawierające pytania otwarte.
2. Ocena sumatywna : ocena ustalana na podstawie liczby uzyskanych punktów; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest zespołowe wyko-nanie ćwiczeń laboratoryjnych.
2. Ocena sumatywna: kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań administracyjnych w systemie operacyjnym; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 3/5 * ocena z laboratorium + 2/5 * ocena z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Silberschats A., Petersen J.L., 2006, Podstawy systemów operacyjnych, Warszawa: WNT.
2. Stallings W., 2012, Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji, Gliwice: Helion.
3. Daniel J. Barrett D. J., 2017, Linux. Leksykon kieszonkowy, Gliwice: Helion.
4. W.E.Shotts Jr. W.E., 2015, Linux. Wprowadzenie do wiersza poleceń, Gliwice: Helion.
Uzupełniająca:
1. Tanenbaum A.S., Bos H., 2015, Systemy operacyjne, Gliwice: He-lion.
2. Stallings W., 2018, Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie, Gliwice: Helion.
3. Ward B., 2015, Jak działa Linux. Podręcznik administratora, Gliwice: Helion.
4. Helmke M., Joseph E.K., Rey J.A., Ballew P., 2015, Ubuntu. Oficjalny podręcznik, Gliwice: Helion.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium, sprawozdania z ćwiczeń loaboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium, sprawozdania z ćwiczeń loaboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_U15
- Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium, sprawozdania z ćwiczeń loaboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: