- Nazwa przedmiotu:
- Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr Wodecki Andrzej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 15h laboratorium + 15h nauka własna + 15h przygotowanie projektu = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
15h wykład + 15h laboratorium = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 ECTS:
15h laboratorium + 15h nauka własna + 15h przygotowanie projektu = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy modelowania statystycznego (regresja, klasyfikacja)
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności formułowania uzasadnień biznesowych dla projektów wykorzystujących metody uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie: zakres przedmiotu, podstawowe pojęcia i źródła wiedzy
2. Algorytmy i metody uczenia maszynowego (ML) i sztucznej inteligencji (AI)
a. Pozyskiwanie danych
b. Przygotowanie danych do modelowania
c. Algorytmy ML (regresja, klasyfikacja, grupowanie, rekomendowanie, prognozowanie; metoda gradientu)
d. Ocena i poprawa jakości modeli ML
3. Scenariusze użycia i uzasadnienia biznesowe projektów ML/AI
a. Praktyczne zastosowania rozwiązań wykorzystujących ML/AI (rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie i generowanie języka naturalnego, prognozowanie, interfejsy konwersacyjne, twórczość)
b. Przegląd rozwiązań oferowanych przez dostawców systemów ML/AI
c. Przykładowe scenariusze użycia i uzasadnienia biznesowe w kluczowych obszarach funkcyjnych organizacji
4. Planowanie i realizacja projektów ML/AI
a. Metodyki prowadzenia projektów ML/AI (CRISP-DM, metodyki zwinne)
b. Najważniejsze technologie, architektury i modele udostępniania rozwiązań ML/AI (w tym: SaaS, API)
c. Planowanie i zarządzanie ryzykiem projektów ML/AI
5. Trendy rozwoju ML/AI
B. Laboratorium:
W ramach laboratorium studenci stworzą uzasadnienie biznesowe i plan wdrożenia projektu wykorzystującego uczenie maszynowe/sztuczną inteligencję do usprawnienia procesów w wybranej organizacji. Prace podzielone zostaną na następujące etapy:
1. Wybór obszaru funkcyjnego/procesu biznesowego
2. Przegląd rozwiązań dostawców i scenariuszy użycia ML/AI w wybranych obszarze
3. Uzasadnienie biznesowe dla wdrożenia takiego rozwiązania (w tym analiza kosztów/korzyści)
4. Projekt architektury rozwiązania i lista niezbędnych zasobów (zarówno infrastrukturalnych, jak i ludzkich)
5. Plan projektu wdrożenia.
Na koniec zajęć każda z grup przedstawi prezentację swojego projektu.
- Metody oceny:
- A. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: projekt, prezentacja
2. Ocena sumatywna : oceny projektu i prezentacji
B. Projekt:
1. Ocena formatywna: projekt, prezentacja
2. Ocena sumatywna : oceny projektu i prezentacji
C. Końcowa ocena z przedmiotu:
Suma ważona ocen projektu (80%) i prezentacji (20%), 50% - projekt, 50% - laboratorium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Wodecki A., 2018. Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji, Kraków, Edu-Libri
2. Szeliga M., 2017, Data Science i uczenie maszynowe, Warszawa, PWN
Uzupełniająca:
1. Boschetti A., Massaron L., 2017. Python. Podstawy nauki o danych. Wydanie II , Gliwice, Helion
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Student zna najważniejsze metody i algorytmy uczenia maszynowego
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W2
- Student zna różne sposoby wykorzystania metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji do usprawnienia procesów biznesowych organizacji
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Student potrafi zaprojektować uzasadnienie biznesowe dla projektu wykorzystującego uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2
- Zaplanować projekt wdrożenia rozwiązania ML/AI w organizacji
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S1
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: