- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Skroban Katarzyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS 
20h wykład + 20h rozwiązywanie praktycznych problemów i poszukiwanie rozwiązań w rzeczywistych organizacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia testów + 2h konsultacji = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h wykład + 2h konsultacji = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,1 ECTS
20h rozwiązywanie praktycznych problemów i poszukiwanie rozwiązań w rzeczywistych organizacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia testów = 38h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia procesowego
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu jakości. Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania jakością w procesach zarządzania przedsiębiorstwem oraz oceny systemów zarządzania jakością. Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów w celu podnoszenia jakości w organizacjach.  
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1.	Znaczenie problematyki jakości w uprzemysłowionym i konkurencyjnym świecie. 
2.	Podstawowe pojęcia w jakości. 
3.	Historia jakości. 
4.	Guru jakości. 
5.	Systemy zarządzania jakością. 
6.	Normy i standardy zarządzania jakością. 
7.	Metody i techniki zarządzania jakością. 
8.	Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania jakością. 
9.	Podstawy dokumentowania systemu zarządzania jakością.
10.	Wymagania rynku europejskiego. 
11.	Certyfikacja systemów, wyrobów i personelu. Akredytacja. 
12.	Ekonomika jakości i uzyskiwane efekty. 
13.	Koszty jakości. Nagrody w jakości.  
14.	Systemy  zarządzania jakością w usługach.
- Metody oceny:
- Wykład: 
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów na zajęciach, ocena testów zawierających pytania teoretyczne i praktyczne, ocena zagadnień przykładów jakościowych wyszukiwanych przez studentów.
2. Ocena sumatywna: ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej 1-60, ocena testów w skali punktowej 1-40, ocena dodatkowych zagadnień w skali 0-40 oraz ocena dodatkowych uprawnień w postaci szkoleń w skali 0-30. Do zaliczenia wymagane jest 51 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:  
1.	Hamrol A., 2010, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: PWN 
2.	Wawak S., 2011, Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzę-dzia, Gliwice: Helion 
3.	Jakubiec M., 2017, Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin 
Uzupełniająca:
1. Bral W., 2008, Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Warszawa: Difin 
2. PN-ISO/IEC 20000-1:2014-01, Technika informatyczna -Zarządzanie usługami Część 1: Wymagania dla systemu zarządzania usługami
3. PN-EN ISO 9001:2015-10, Systemy zarządzania jakością - wymagania
4. Zymonik Z., 2002, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
 Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W12
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
 Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt Z1_U13
- prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu nauk o zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem różnych systemów zarządzania
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: