- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie napędów elektrycznych i hybrydowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Piotr Piórkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 349
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	Godziny kontaktowe 60h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na zajęciach projektowych – 30 h;
2.	Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h; 
3.	Przygotowanie projektu -20h
4.	Przygotowania do egzaminu – 10h
Razem nakład pracy studenta: 30h+30h+20h+20h+10h=110h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na zajęciach projektowych – 30 h; 
Razem: 30h+30h=60h, co odpowiada 2(2,4) punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Maszyny Elektryczne, Akumulacja Energii w Pojazdach
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat:
•	modeli matematycznych komponentów napędu.
•	zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego.
•	projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu
Po ukończeniu kursu student powinien potrafić:
•	poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu.
•	zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.
•	przeprowadzić analizy komputerowe i wyznaczyć odpowiednie charakterystyki na podstawie których potrafi ocenić strukturę napędową.
•	pracować indywidualnie i w zespole.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1.	Wyznaczenie struktury napędowej w zależności od warunków eksploatacyjnych. 
2.	Analiza funkcji napędu i kryteriów doboru podstawowych komponentów napędu.
3.	Wprowadzenie do modelowania matematycznego napędów elektrycznych i hybrydowych.
4.	Opory ruchu pojazdu.
5.	Modelowanie matematyczne komponentów układu napędowego
a)	Systemy akumulacji energii - akumulator elektrochemiczny, akumulator inercyjny
b)	Przekładnia mechaniczna w tym przekładnie CVT, przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody oraz przekładnie automatyczne 
c)	Maszyny elektryczne
d)	Silniki cieplne
e)	Sprzęgło i hamulec
6.	Budowa modelu obliczeniowego wybranej struktury napędu w środowisku Matlab Simulink na podstawie modeli matematycznych podstawowych komponentów napędu
7.	Analiza rozpływu mocy w układzie napędowym napędzie o danej strukturze - wyznaczenie i realizacja strategii sterowania napędem
8.	Badanie zmienności wybranych parametrów energetycznych w zależności od zadanych warunków eksploatacyjnych - komputerowe badania symulacyjne:
a)	napędu elektrycznego
b)	napędu szeregowego
c)	napędu równoległego
•	Weryfikacja geometryczna doboru komponentów układu napędowego dla danego pojazdu.
Projekt:
W ramach zajęć projektowych studenci będą wykorzystywać wiedzę zdobytą w czasie wykładu do prowadzenia prac projektowych polegających na zdefiniowaniu struktury napędu wraz z parametrami energetycznymi w zależności od rodzaju pojazdu i jego warunków eksploatacji oraz odpowiedniej strategii sterowaniem napędem.
- Metody oceny:
- •	Bieżąca ocena postępów prac nad projektem oraz raport końcowy.
•	Egzamin pisemny i/lub ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984
2.	A. Szumanowski Hybrid Electric Vehicles Drives Design, ITEE 2006
3.	B. Mrozek, Z. Mrozek Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt P_W01
- Posiada wiedzę o metodzie projektowania napędów elektrycznych I hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu	
 Weryfikacja: Egzamin
Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08, K_W12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03
- Efekt P_W02
- Posiada wiedzę o modelach matematycznych komponentów napędu.	
 Weryfikacja: Egzamin
Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt P_W03
- Posiada wiedzę o zasadach wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego.	
 Weryfikacja: Egzamin
Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W16, K_W17, K_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt P_U01
- Potrafi poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu.	
 Weryfikacja: Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07, K_U14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U14, InzA_U06
- Efekt P_U02
- Potrafi zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.	
 Weryfikacja: Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10, K_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U16
- Efekt P_U03
- Potrafi przeprowadzić analizy komputerowe i wyznaczyć odpowiednie charakterystyki na podstawie których potrafi ocenić strukturę napędową.	
 Weryfikacja: Projekt
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07, K_U10, K_U16
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt P_K01
- Umie pracować indywidualnie i w zespole.	
 Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03, T1A_K04