Nazwa przedmiotu:
Projektowanie napędów elektrycznych i hybrydowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Piórkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
349
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe 60h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na zajęciach projektowych – 30 h; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h; 3. Przygotowanie projektu -20h 4. Przygotowania do egzaminu – 10h Razem nakład pracy studenta: 30h+30h+20h+20h+10h=110h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na zajęciach projektowych – 30 h; Razem: 30h+30h=60h, co odpowiada 2(2,4) punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Maszyny Elektryczne, Akumulacja Energii w Pojazdach
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • modeli matematycznych komponentów napędu. • zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego. • projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu Po ukończeniu kursu student powinien potrafić: • poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu. • zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne. • przeprowadzić analizy komputerowe i wyznaczyć odpowiednie charakterystyki na podstawie których potrafi ocenić strukturę napędową. • pracować indywidualnie i w zespole.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wyznaczenie struktury napędowej w zależności od warunków eksploatacyjnych. 2. Analiza funkcji napędu i kryteriów doboru podstawowych komponentów napędu. 3. Wprowadzenie do modelowania matematycznego napędów elektrycznych i hybrydowych. 4. Opory ruchu pojazdu. 5. Modelowanie matematyczne komponentów układu napędowego a) Systemy akumulacji energii - akumulator elektrochemiczny, akumulator inercyjny b) Przekładnia mechaniczna w tym przekładnie CVT, przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody oraz przekładnie automatyczne c) Maszyny elektryczne d) Silniki cieplne e) Sprzęgło i hamulec 6. Budowa modelu obliczeniowego wybranej struktury napędu w środowisku Matlab Simulink na podstawie modeli matematycznych podstawowych komponentów napędu 7. Analiza rozpływu mocy w układzie napędowym napędzie o danej strukturze - wyznaczenie i realizacja strategii sterowania napędem 8. Badanie zmienności wybranych parametrów energetycznych w zależności od zadanych warunków eksploatacyjnych - komputerowe badania symulacyjne: a) napędu elektrycznego b) napędu szeregowego c) napędu równoległego • Weryfikacja geometryczna doboru komponentów układu napędowego dla danego pojazdu. Projekt: W ramach zajęć projektowych studenci będą wykorzystywać wiedzę zdobytą w czasie wykładu do prowadzenia prac projektowych polegających na zdefiniowaniu struktury napędu wraz z parametrami energetycznymi w zależności od rodzaju pojazdu i jego warunków eksploatacji oraz odpowiedniej strategii sterowaniem napędem.
Metody oceny:
• Bieżąca ocena postępów prac nad projektem oraz raport końcowy. • Egzamin pisemny i/lub ustny
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 2. A. Szumanowski Hybrid Electric Vehicles Drives Design, ITEE 2006 3. B. Mrozek, Z. Mrozek Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt P_W01
Posiada wiedzę o metodzie projektowania napędów elektrycznych I hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu
Weryfikacja: Egzamin Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03
Efekt P_W02
Posiada wiedzę o modelach matematycznych komponentów napędu.
Weryfikacja: Egzamin Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
Efekt P_W03
Posiada wiedzę o zasadach wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego.
Weryfikacja: Egzamin Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16, K_W17, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt P_U01
Potrafi poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U14, InzA_U06
Efekt P_U02
Potrafi zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10, K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U16
Efekt P_U03
Potrafi przeprowadzić analizy komputerowe i wyznaczyć odpowiednie charakterystyki na podstawie których potrafi ocenić strukturę napędową.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U10, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt P_K01
Umie pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04