- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych I
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Radziszewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- PKNDR1
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15, ćwiczenia projektowe 15, wykonanie projekt 10, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz.=1 ECTS: wykład 15, ćwiczenia projektowe 15.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: obecność na ćwiczeniach projektowych 15, wykonanie projektu 10.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu podstawowych właściwości materiałów stosowanych do wykonywania mieszanek mineralno-asfaltowych. Umiejętność doboru materiałowego przy projektowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) do nawierzchni drogowych oraz kształtowania właściwości kompozytów asfaltowych (MMA). Podstawowa wiedza z zakresu technologii robót drogowych. Ukończenie z wynikiem pozytywnym przedmiotu na studiach I stopnia: „Technologia materiałów i nawierzchni drogowych”.
- Limit liczby studentów:
- 2 grupy 15-30 osobowe
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zagadnień związanych z pracą konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych w warunkach zmiennych obciążeń kołowych i środowiskowych; Umiejętność doboru warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych Umiejętność projektowania konstrukcji nawierzchni różnych rodzajów pracujących w zmiennych warunkach obciążenia Umiejętność projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni metodą ugięć sprężystych.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Wstęp do przedmiotu. Nazwy i określenia. <li>Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych. Zadania konstrukcji nawierzchni drogowych. <li>Wymagania stawiane konstrukcji nawierzchni drogowej. <li>Elementy konstrukcji nawierzchni drogowej. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. <li>Założenia projektowo – materiałowe. <li>Obciążenie ruchem. <li>Warunki gruntowo-wodne. <li>Grupa nośności podłoża. <li>Odwodnienie podłoża. <li>Mrozoodporność. <li>Wybór konstrukcji nawierzchni.<li> Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć sprężystych. <li>Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych.
<li>Wykonanie projektu konstrukcji nawierzchni podatnej, półsztywnej i sztywnej metodą katalogową dla różnych rodzajów podłoży i różnych rodzajów warstw konstrukcyjnych. <li>Wykonanie projektu wzmocnienia nawierzchni asfaltowej metodą ugięć sprężystych.</ol>
- Metody oceny:
- Test i ustna obrona ćwiczenia projektowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Katalog typowych konstrukcji jezdni podatnych. IBDiM, Warszawa 1997;
[2] Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001;
[3] Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: Technologia materiałów i nawierzchni drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003;
[4] Dziennik Ustaw nr 43 Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1999 r;
[5] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001;
[6] Katalog szczegółów drogowych ulic, placów i parków miejskich, Warszawa 1987;
[7] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa 2010;
[8] “The Asphalt Handbook”, Asphalt Institute, USA, manual series no. 4 (MS-4), 7th edition, 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.ztmind.il.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PKNDR1W1
- Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych
Weryfikacja: Zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05, K1_W07, K1_W24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PKNDR1U1
- Potrafi dokonać doboru warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt PKNDR1U2
- Potrafi zaprojektować podstawową konstrukcję nawierzchni drogowej pracującej w zmiennych warunkach obciążenia
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PKNDR1K1
- Potrafi postępować zgodnie ze sztuką inżynierską
Weryfikacja: zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06