- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie konstrukcji z zastosowaniem programów komputerowych
- Koordynator przedmiotu:
- Marcin Niedośpiał, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PROKOM
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia laboratoryjne (praca przy komputerze) 45 godzin; przygotowanie do zajęć w trakcie semestru oraz prace zaliczeniowe 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia laboratoryjne (praca przy komputerze) 45 godz., konsultacje prac projektowych i ich zaliczenie 10h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 60 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia laboratoryjne (praca przy komputerze) 45 godzin; przygotowanie do zajęć w trakcie semestru 5godz., konsultacje i prace zaliczeniowe 15 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest na ostatnim lub przedostatnim semestrze zajęć. Zakłada się, że studenci zaliczyli przedmioty konstrukcyjne (konstrukcje żelbetowe, metalowe, drewniane) prowadzone na poprzedzających semestrach, gdyż przedmiot ten w pewien sposób podsumowuje wiedzę zdobytą podczas toku studiów.
- Limit liczby studentów:
- 20
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zasad dotyczących modelowania konstrukcji, definicji obciążeń i ich kombinacji , obliczeń statycznych, interpretacji wyników oraz wymiarowania w programie Autodesk Robot Structural Analysis Professional. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien umieć zastosować zdobytą wiedzę w praktyce do projektowania oraz przy pracy dyplomowej.
- Treści kształcenia:
- • Wspomaganie komputerowe projektowania konstrukcji - zagadnienia wprowadzające; klasyfikacja ustrojów konstrukcyjnych; model obliczeniowy budowli - pojęcia, charakterystyka, ograniczenia; program komputerowy jako realizacja przyjętego algorytmu rozwiązania modelu numerycznego budowli.
• Ustawienia programu - preferencje zadania, materiały, normy, dokładność, jednostki itp.
• Obciążenia konstrukcji - przypadki obciążeń, definicje obciążeń: obciążenia powierzchniowe i liniowe, kombinacje ręczne i automatyczne, okładziny.
• Konstrukcje prętowe – płaskie i przestrzenne; definicja prętów, modelowanie połączeń (węzłów) i podpór, materiały, charakterystyki przekroju, funkcje zaawansowane konstrukcji prętowych.
• Konstrukcje powierzchniowe - definicja geometrii płyt: definicja konturów, otwory, definicja grubości i materiału; podpory w płytach żelbetowych (podpory punktowe, liniowe, powierzchniowe, słupy, wymiary podpór); siatkowanie konstrukcji płytowych – siatkowanie Coonsa i Delauney’a, dogęszczanie siatki (ręczne i automatyczne - emitery), siatka regularna, analiza zbieżności wyników dla różnych gęstości siatek.
• Rezultaty dla konstrukcji prętowych i płytowych – interpretacja rezultatów, rezultaty tabelaryczne sił, przemieszczeń i reakcji; wykresy sił, przemieszczeń i reakcji; mapy, izolinie i wartości w elementach skończonych, przecięcia przez panele, uwzględnienie rozmiaru podpór słupowych w rezultatach.
• Wymiarowanie elementów stalowych i żelbetowych – parametry normowe, definicje grup i prętów, konfiguracja obliczeń; zbrojenie elementów żelbetowych – definicja parametrów zbrojenia, zbrojenie teoretyczne i rzeczywiste, weryfikacja ugięcia elementu zarysowanego.
• Współpraca elementów prętowych z powierzchniowymi – wpływ zmiany sztywności podparcia na wyniki statyki i ugięcia (offsety itp.), wpływ siatkowania ES na rezultaty nad słupami.
• Problemy występujące podczas analizy konstrukcji – analiza liniowa i nieliniowa, analiza modalna, niespójności, zmiana parametrów brzegowych.
- Metody oceny:
- Należy uczęszczać i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Student jest zobowiązany do wykonania prac domowych (projektów zaliczeniowych), które należy zakończyć i obronić w terminie określonym w regulaminie przedmiotu – ocena zależy od jakości projektów i obrony.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Strona internetowa firmy ROBOBAT www.robobat.com.pl <br>Materiały własne szkoleniowe.
"Help" programu
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PROKOMPW01
- Zna możliwości i zakres stosowania programu ARSA Pro
Weryfikacja: uczestnictwo w zajęciach; wykonanie i obrona domowych prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W18_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W07
- Efekt PROKOMPW02
- Zna zasady modelowania konstrukcji prętowych i powierzchniowych
Weryfikacja: uczestnictwo w zajęciach; wykonanie i obrona domowych prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_KBI, K2_W14_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PROKOMPU01
- Potrafi zbudować przestrzenny układ prętowy, zdefiniować obciążenia i ich kombinacje, przeprowadzić obliczenia, zinterpretować otrzymane wyniki
Weryfikacja: aktywne uczestnictwo w zajęciach; wykonanie i obrona domowych prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U14_KBI, K2_U18_KBI, K2_U19_KBI, K2_U21_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt PROKOMPU02
- Potrafi zamodelować układ powierzchniowy, zdefiniować obciążenia i ich kombinacje, przeprowadzić obliczenia, zinterpretować otrzymane wyniki
Weryfikacja: aktywne uczestnictwo w zajęciach; wykonanie i obrona domowych prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U03, K2_U14_KBI, K2_U18_KBI, K2_U19_KBI, K2_U20_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19