- Nazwa przedmiotu:
- Organizacja i sterowanie przebiegiem budowy
- Koordynator przedmiotu:
- Paweł Nowak, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ORSTER
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń oraz 30 godzin pracy własnej studenta = 60 godzin = 2 ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 15 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń = 1 ETCS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 30 godzin pracy własnej studenta = 1 ETCS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zarządzania w budownictwie oraz projektów organizacji robót budowlanych
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu wybranych elementów prowadzenia projektów budowlanych oraz kontraktowania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Podstawowe terminy z zakresu, w tym organizacja, sterowanie, kierowanie, zarządzanie, monitorowanie, aktualizowanie oraz budowa (w sensie czynnościowym, przedmiotowym oraz podmiotowym). Budowa w świetle regulacji „Prawo budowlane”. Cel/ Cele działań związanych z pojęciem sterowania (w sensie ogólnym i technologicznym, budowlanym). Cybernetyczny model sterowania/ kierowanie przebiegiem realizacji zbioru działań, ze szczególnym uwzględnieniem sprzężeń zwrotnych. Zasady analizy systemowej lokalnych warunków realizacji budowy, jej dokumentacji (w tym uprzednio opracowanych i obowiązujących harmonogramów dyrektywnych i/ lub ogólnych) oraz przewidywanego przebiegu jej realizacji przy uwzględnieniu terminów i kosztów – wynikających z zawartej umowy/ kontraktu. Rola kar umownych, zagrożeń losowych oraz formy org. realizacji zadania inwestycyjnego w procesie sterowania budową. Zasady monitoringu stanu zaawansowania robót/ budowy, w ujęciu rzeczowym (w jedn. charakterystycznych oraz RMS i/ lub finansowym/ kosztowym (cost management), w funkcji czasu. Określenie/ szacowanie prawdopodobieństwa terminowej realizacji budowy (sukcesu), lub prawdopodobieństwa jego nie dotrzymania – w warunkach nie podjęcia spec. działań. Ćwiczenia: Zasady aktualizacji harmonogramów ogólnych budowy i/ lub ich sieciowych modeli, bez możliwości renegocjacji ceny oraz w warunkach istnienia takiej możliwości.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu następuje po oddaniu i obronieniu ćwiczeń i zdaniu egzaminu z wykładów. Egzamin składa się z części opisowej, odpowiedzi na 5 pytań w czasie 60 minut. KaŜdą odpowiedź ocenia się od 0 do 1 pkt.; maksymalny wynik – 5 pkt. Ćwiczenia oceniane są w skali 0-1 pkt. Ocena łączna: 60% oceny z zaliczenia wykładów, 40% zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Warunki kontraktowe w budownictwie.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ORSTERW1
- Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej oraz procedur obowiązujących przy prowadzeniu inwestycji budowlanej; Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W07, K2_W15_IPB, K2_W16_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ORSTERU1
- Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budowlanych i ich elementów.
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01, K2_U06, K2_U08, K2_U10, K2_U15_IPB, K2_U16_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ORSTERK1
- Rozumie zalezności pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02