- Nazwa przedmiotu:
- Społeczne problemy edukacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jan Zubelewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SPE
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85 godz.
W tym: udział w ćwiczeniach - 15; przygotowanie się do zajęć - 30; czytanie wskazanej literatury - 20; napisanie referatu - 20
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest ukazanie studentom złożoności problemów występujących w edukacji. Równocześnie omówione będą sposoby rozwiązywania tych problemów.
- Treści kształcenia:
- 1. Edukacja: nauczanie i wychowanie. Pedagogika ogólna: dydaktyka i teoria wychowania 1
2. Edukacja: cele, środki, antropologiczne założenia. Pedagogika ogólna: teleologia, metodyka, antropologia filozoficzna i aksjologia. 1
3. Dwie strony cywilizacji Zachodu: zachowawcza i postępowa 1
4. Dwa stanowiska w pedagogice ogólnej: pedagogika zachowawcza (aksjocentryzm) i pedagogika postępowa (pajdocentryzm). 1
5. Środki pedagogiki zachowawczej: dyscyplina, autorytet osobowy i instytucjonalny nauczycieli, szkoły poprawcze, stabilny program. 1
6. Zachowawcza pedagogika Johanna Herbarta (1776–1841). 1
7. Zachowawcza pedagogika Bogusława Wolniewicza (ur. w 1927 r.). 1
8. Środki pedagogiki pajdocentrycznej: współdziałanie, autorytet osobowy, partnerstwo, roszczeniowość, ekspresja,
kwestionowanie autorytetu instytucjonalnego nauczycieli, rezygnacja ze szkół poprawczych, zmienny program 1
9. Pajdocentryczna pedagogika Bogdana Suchodolskiego (1903–1992). 1
10. Antypedagogika Hubertusa von Schoenebecka (ur. w 1947 r.). 1
11. Przemoc w szkole. Przemoc uczniów wobec nauczycieli a polityka władz oświatowych 1
12. Czy można zwiększyć poziom kształcenia i wychowawczą rolę szkoły? 1
13. Reformy w szkolnictwie polskim. 1
14. Polityczna poprawność i edukacja. 1
15. Sprawdzian 1
- Metody oceny:
- 1. Jeden referat: 5 punktów; 2. Jeden sprawdzian 15 punktów; 3. Obecności na zajęciach
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. B. Wolniewicz, Z pedagogiki ogólnej, w: U. Schrade (red.), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Warszawa 2010, s. 9-34.
2. J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały).
3. J. Zubelewicz, Przyczyny przemocy uczniów wobec nauczycieli. Akademicka pedagogika a pedagogika Herbarta i Wolniewicza, [w:] Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 185-211.
4. Jakich kluczowych kompetencji potrzebują Polacy w XXI wieku?, [w:] JAKI ROZWÓJ, JAKA EDUKACJA W XXI WIEKU? Czyli WIELKIE PRZEWARTOŚCIOWANIE 5.11.2011 r., Politechnika Warszawska, VI Kongres Obywatelski http://www.pfo.net.pl/ http://www.kongresobywatelski.pl/kompetencje-polakow/jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku/461-jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku.
Literatura uzupełniająca:
1. M. Sabat („Forum Obywatelskiego Rozwoju”), Jakimi kompetencjami Polacy mogą zwyciężać w XXI wieku? , [w:]: Kompetencje dla rozwoju. Głos polskich think tanków, „Wolność i Solidarność” 2011, nr 37, s. 43-47, http://www.kongresobywatelski.pl/images/stories/ksiazki/pdf/wis-37.pdf.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Nie mam
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_SP01
- Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk pedagogicznych, ich miejsca w systemie nauk i relacjach do innych nauk.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_SP02
- Ma pogłębioną wiedzę o instytucji szkoły
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_W06, P2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_SP01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie edukacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_SP01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05