- Nazwa przedmiotu:
- Historia parlamentaryzmu
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Marek Jakubiak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_HP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie dotyczy.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z genezą i rozwojem współczesnego parlamentaryzmu , który w państwach europejskich nastąpił pomiędzy XIX- XX wiekiem. Wykorzystując udostępniane przez prowadzącego materiały naukowe i źródłowe na wybranych przykładach studiujący będą mieli możliwość dokonania analizy najistotniejszych zagadnień związanych z upowszechnianiem parlamentarnego modelu władzy państwowej i rezultatów tych przemian w aspekcie rozwoju nowoczesnego społeczeństwa.
- Treści kształcenia:
- 1. Konstrukcja państwa prawnego Roberta von Mohl z XIX wieku jako podstawa dla funkcjonowania systemu parlamentarno-gabinetowego. Ogólne definicje odpowiedzialności politycznej, odpowiedzialności parlamentarnej.
2. Istota odpowiedzialności parlamentarnej rządu na przełomie XIX/XX wieku
3. Liberalizm polityczny jako wyraz walki o wolności obywatelskie i jego rola w państwach konstytucyjnych
4. Funkcjonowanie państw Europy Zachodniej w oparciu o system parlamentarno- gabinetowy do wybuchu I wojny światowej. (analiza na wybranych przykładach)
5. Parlament i jego zadania w państwie prawa
6. Partie polityczne i ich wpływ na działalność Parlamentu w Polsce 1918-1939
7. Relacje między władzą wykonawczą a ustawodawczą w Polsce w latach 1945-1989
8. Przemiany systemu parlamentarnego w Rzeczpospolitej Polskiej po 1989 r.
9. Konstytucja z 1997 r i jej znaczenie dla funkcjonowania systemu parlamentarnego w Polsce
10. Podstawa prawna współpracy Polski z UE w kontekście parlamentaryzmu
11. Geneza Parlamentu Europejskiego
12. Relacje Parlament Europejski a Parlamenty Narodowe
13. Zasady wyborów i status posła do Parlamentu Europejskiego- charakterystyka ogólna.
14. Przemiany Parlamentu Europejskiego po Traktacie z Lizbony
15. Brexit Wielkiej Brytanii- przyczyny oraz zagrożenia dla Wspólnoty Europejskiej
- Metody oceny:
- Łączna punktacja za przedmiot wynosi 20 pkt. Punktacja powyższa zawiera następujące elementy wchodzące w skład zaliczenia:
Praca grupowa- max.5 pkt
Prezentacja- max- 5 pkt.
Test dwukrotnego wyboru- 10 pkt.
Zaliczenie- oceny:
11-12 pkt- dst (3,0)
13-14 pkt- dst + (3,5)
15-16 pkt- db (4,0)
17-18 pkt- db+ (4,5)
19-20 pkt - bdb (5,0)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Barciak Antoni, Systemy reprezentacji i parlamentaryzm w Europie Środkowej w ujęciu historycznym, Studio Noa Ireneusz Olsza, Katowice, Zabrze, Rybnik 2016.
Gaca Andrzej, Kamińska Krystyna, Powszechna historia ustrojów państwowych, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2012.
Kornat Marek, Uruszczak Wacław, 550 lat parlamentaryzmu Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2018.
Rakowski Maciej, System parlamentarno-gabinetowy do I wojny światowej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Założeniem przedmiotu jest wykształcenie u Studentów umiejętności analizy, syntezy oraz interpretacji faktografii z poznawanej na zajęciach problematyki ze szczególnym uwzględnieniem tej, która stała się podwaliną pod współczesne systemy polityczne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W06
- Zna terminologię w zakresie nauk politycznych i prawnych z historii parlamentaryzmu
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt K_W02,K_W03, K_W04
- Ma wiedzę o strukturze systemu politycznego, jego podstawach, organizacji i funkcjonowaniu
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
- Efekt K_W04,K_W09
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk administracyjnych i politycznych z historii parlamentaryzmu
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U06
- Umie wskazać istotę problemu, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt K_U05,K_U06
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt K_U04
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K04
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_K04, K_K10 BNP
- Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk administracyjnych, politycznych i historii parlamentaryzmu.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K10 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K07
- Efekt K_K01, K_K02,K_K04
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy administracyjne i polityczne ze szczególnym uwzględnieniem historii parlamentaryzmu.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07