- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie dyskretne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Jerzy Bryś
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MAMNI-NSP-0038
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 55 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na ćwiczeniach – 15 h
c) obecność na egzaminie – 5 h
d) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 45 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 25 h
b) zapoznanie się z literaturą – 5 h
c) przygotowanie do egzaminu – 15 h
Razem 100 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na ćwiczeniach – 15 h
c) obecność na egzaminie – 5 h
d) konsultacje – 5 h
Razem 5 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka Dyskretna, Optymalizacja Liniowa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami oraz wybranymi zagadnieniami programowania dyskretnego. Wyrobienie umiejętności identyfikacji zagadnień programowania dyskretnego w rozważanych problemach, ich analizy i rozwiązywania za pomocą metod programowania dyskretnego.
- Treści kształcenia:
- 1. Programowanie dyskretne i jego zastosowania. Formułowanie modeli za pomocą zmiennych binarnych. Złożoność obliczeniowa. Unimodularność. Dualność. Zagadnienia mieszane.
2. Metody programowania dyskretnego: metody odcięć, metody podziału i ograniczeń, metody przybliżone.
3. Wybrane zagadnienia programowania dyskretnego: zagadnienia transportowe, problemy najkrótszych dróg, problem komiwojażera, zagadnienia załadunku, zagadnienia lokalizacyjne, wybrane problemy szeregowania zadań.
- Metody oceny:
- Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin.
Ćwiczenia (maksymalnie 40 punktów): 2 kolokwia po maksymalnie 18 punktów oraz maksymalnie 4 punkty do zdobycia za aktywność na zajęciach i nieobowiązkowe prace domowe. Brak wymogu zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin (maksymalnie 60 punktów): 5 zadań sprawdzających umiejętności praktyczne i zawierających pytania teoretyczne dotyczące treści omawianych na wykładzie.
Ocena z przedmiotu wyznaczana na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach i egzaminie według następujących zasad:
51-60 punktów w sumie – 3.0,
61-70 – 3.5,
71-80 – 4.0,
81-90 – 4 .5,
powyżej 90 – 5.0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. M.M. Sysło, N. Deo, J.Kowalik, Algorytmy optymalizacji dyskretnej, PWN, Warszawa 1995.
2. S. Walukiewicz, Programowanie Dyskretne, PWN, Warszawa 1986
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PD_W01
- Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i metod Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_W12, M2MNI_W14
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt PD_W02
- Student posiada wiedzę o wybranych zagadnienia Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_W14
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PD_U01
- Student potrafi korzystać z podstawowych metod Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_U12, M2MNI_U13
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt PD_U02
- Student potrafi rozwiązywać wybrane zagadnienia Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_U12, M2MNI_U13
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt PD_U03
- Student potrafi zidentyfikować zagadnienie Programowania Dyskretnego w rozważanym problemie, zanalizować i rozwiązać problem przy użyciu odpowiednio dobranej metody Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_U09, M2MNI_U12, M2MNI_U13
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PD_K01
- Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dotyczącej Programowania Dyskretnego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
M2MNI_K02
Powiązane efekty obszarowe: