- Nazwa przedmiotu:
- Diagnostyka techniczna I 
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. A. Chudzikiewicz, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Podstaw Budowy Urzadzeń Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS511
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 14 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 13 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Środki Transportu II, Infrastruktura Transportu II. 
- Limit liczby studentów:
- wykład- brak, cwiczenia 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi diagnostyki technicznej. Poznanie metod i procedur diagnozowania i monitorowanie technicznych środków transportu. 
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Istota i zakres pojęciowy diagnostyki technicznej.
Cele stosowania diagnostyki technicznej (zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa, obniżenie kosztów eksploatacji, minimalizacja obciążenia środowiska, zapobieganie powstawaniu uszkodzeń i awarii). Zadania diagnostyki technicznej. Nadzór założonych parametrów, diagnostyka zadań funkcjonalnych maszyn i obiektów, stanu zużycia, uszkodzeń. Lokalizacja i identyfikacja uszkodzeń. Metody diagnostyki technicznej. Eksperyment w diagnostyce. Pomiary sygnałów diagnostycznych. Wykorzystanie analizy sygnałów. Diagnostyka wibroakustyczna. Opracowywanie wyników i wnioskowanie diagnostyczne. Diagnostyka wsparta modelowo. Diagnostyka a cykl życia maszyny. Zjawiska zużycia i procesy uszkodzeniowe. Sygnały i miary w diagnostyce środków transportu. Procedury diagnostyczne. Diagnostyka on-line. Diagnostyka środków transportu lądowego i powietrznego. Sztuczna inteligencja i systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów. Przykłady diagnozowania wybranych pojazdów drogowych i szynowych . Diagnostyka w lotnictwie.
Treść ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych:
-	Synteza systemu do akwizycji i przetwarzania sygnałów diagnostycznych w diagnostyce wibracyjnej.
-	Budowa systemu eksperckiego do analizy sygnałów diagnostycznych w oparciu o sztuczne sieci neuronowe.
-	Wyznaczanie charakterystyk statystycznych i widmowych w diagnostyce dróg oraz pojazdów.
-	Diagnostyka nawierzchni drogi.
-	Diagnostyka toru na podstawie pomiaru jego nierówności.
-	Ocena stanu utrzymania nawierzchni na podstawie sygnałów diagnostycznych.
-	Wykrywanie uszkodzeń w eksploatowanym pojeździe na podstawie pomiarów (defekt w zawieszeniu samochodu lub wagonu, spłaszczenie powierzchni tocznej koła wagonu).
-	Badanie propagacji zaburzeń mechanicznych od pojazdu przez drogę i grunt na pobliskie obiekty.
-	Wpływ ekranów akustycznych na natężenie hałasu w ruchu miejskim w wybranych miejscach.
Detekcja zakłóceń w ruchu pojazdu metodami symulacyjnymi.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin część pisemna, ew. część ustna.
Ćwiczenia:  kolokwium
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Będkowski L.: Elementy diagnostyki technicznej. WAT, Warszawa 1992, wyd. 2. Wybrane publikacje, opracowania i normy. 
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01	
- Opanowanie wiedzy o celach i zadaniach diagnostyki technicznej. 
 Weryfikacja: wykład: egzamin – część pisemna, ew. część ustna, ćwiczenia:  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01
- Efekt W02	
- Znajomość podstawowych pojęć diagnostyki: stany zdatności i niezdatności, uszkodzenie, awaria, symptom.
 Weryfikacja: wykład: egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia: zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W03, Tr1A_W11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W06, InzA_W01
- Efekt W03	
- Znajomość cech i własności sygnałów drganiowych i wibroakustycznych
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W04	
- Znajomość wykorzystania modeli w procesie diagnozowania 
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07, Tr1A_W11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W06, InzA_W01
- Efekt W05	
- Znajomość budowy i metod diagnozowania technicznych środków transportu szynowego
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07, Tr1A_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W06	
- Znajomość budowy i metod diagnozowania technicznych środków transportu powietrznego
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07, Tr1A_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W07	
- Znajomość budowy i metod diagnozowania technicznych środków transportu lądowego - samochodowego
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07, Tr1A_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01	
- Umiejętność rozpoznania stanu układu mechanicznego w procesie diagnozowania
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07
- Efekt U02	
- Umiejętność opracowania procedury diagnozowania stanu technicznego środka transportu.
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna, ćwiczenia,  zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Przygotowanie do korzystania z literatury fachowej w celu podnoszenia umiejętności zawodowych
 Weryfikacja: rozmowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01
- Efekt K02
- Przyzwyczajenie do profesjonalnego, inżynierskiego podejścia do problemów technicznych, w oparciu o metody ilościowe
 Weryfikacja: rozmowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K06, InzA_K02