- Nazwa przedmiotu:
- Polska Myśl Demograficzna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- PP5/2
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Praca własna: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wpisanie na I semestr studiów.
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z historią polskiej myśli demokratycznej, ukazanie wartości demokracji i przygotowanie do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym.
- Treści kształcenia:
- 1. Ogólne uwagi o polskiej myśli politycznej w ciągu wieków. 2. Demokracja szlachecka. Walka o prawa
człowieka w Polsce przedrozbiorowej. A. F. Modrzewski. 3. Poglądy polityczne i idee tolerancji religijnej arian. 4. Idee demokratyczne oświecenia. Staszic i Kołłątaj. 5. Polska myśl demokratyczna i niepodległościowa w epoce romantyzmu (Mochnacki, Lelewel, Mickiewicz, Libelt, Kamieński). 6. Znaczenie Mickiewicza dla kształtowania się polskiego sposobu myślenia o demokracji. 7. Demokratyczny program polskiego pozytywizmu. Aleksander Świętochowski. 8. Problem emancypacji kobiet i mniejszości wyznaniowych w myśli Orzeszkowej i Prusa. 9. Walka o niepodległość i wyzwolenie społeczne do I Wojny Światowej (Limanowski, Piłsudski, Daszyński, Abramowski, Brzozowski). 10. Polska niepodległa. Pierwsze lata republiki demokratycznej (Żeromski, Witos). 11. Walka demokracji z reakcją i dyktaturą (Lieberman, Niedziałkowski, Znaniecki, Próchnik). 12. Polska Rzeczpospolita Ludowa. Demokracja - teoria i praktyka. 13. Demokracja po roku 1989 - jej zdobycze i porażki. 14. Polska myśl demokratyczna a standardy europejskie.
- Metody oceny:
- test
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Polska myśl demokratyczna w ciągu wieków.Antologia w opracowaniu M. Kridla, W.
Malinowskiego i J. Wittlina, Warszawa 1987,
2. Z dziejów polskiego patriotyzmu. Wybór tekstów p. red. J.
Kloczkowskiego, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. I 1831-1863, red. A. Walicki, t. II i III red. B. Skarga, Warszawa 1972-1975
2. Filozofia w Polsce. Słownik pisarzy, Wrocław 1971.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W04
- Ma wiedzę o historii i tradycji demokracji w
Polsce. Zna poglądy głównych jej rzeczników i obrońców.
Weryfikacja: Kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO4
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W04
- Efekt K_W05
- Dostrzega i rozumie rolę demokracji we
współczesnym świecie. Rozumie jaką cenę
musiały zapłacić pokolenia jej obrońców za jej
urzeczywistnienie.
Weryfikacja: Kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05
- Efekt K_W07
- Zna oryginalny wkład polskich myślicieli w
budowę nowoczesnej demokracji, rozumie
specyficzne uwarunkowania narodowe
demokracji w Polsce.
Weryfikacja: Kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO7
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W04, S1P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U08
- Potrafi odróżniać różne historycznie
ukształtowane postaci demokracji. Posiada umiejętność dostrzegania uwarunkowań narodowych demokracji na przykładzie Polski i ewentualnego dostrzegania ich u innych narodów.
Weryfikacja: Kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K02
- Jest zdolny do samodzielnej oceny jakości i
wartości demokracji. Ma podstawowe
przygotowanie do jej obrony na forum
publicznym.
Weryfikacja: Aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO2
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K02, S1P_K07