- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria procesów przemysłowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. A. Piechna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw automatyki, znajomość podstaw fizyki, znajomość podstaw mechaniki płynów, znajomość programowania
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość procesów technologicznych z punktu widzenia automatyka i technologa
- Treści kształcenia:
- Podstawowe informacje z zakresu mechaniki płynów, wymiany ciepła, termodynamiki. Liczby kryterialne. Wykres Moliera dla pary wodnej. Przemiany powietrza wilgotnego. Zasada działania pomp tłokowych i wirowych, przetworników pomiarowych. Metody regulacji przepływu. Uderzenie hydrauliczne. Metoda charakterystyk. Zasada działania wymienników ciepła rekuperatorowych i regeneratorów. Zasada działania kotłów, turbin, dyfuzorów, wyparek, warników, wirówek, kolumn destylacyjnych, suszarek, krystalizatorów, klimatyzatorów, płuczek powietrza, skraplaczy, reaktorów chemicznych i innych aparatów występujących w przemyśle. Układy regulacji stosowane do kontroli procesów występujących w powyższych aparatach. Tworzenie modeli analitycznych i numerycznych procesów technologicznych.
- Metody oceny:
- Kolokwium, prace domowe
- Egzamin:
- Literatura:
- J. Pułaczewski „Automatyka”
J. Pułaczewski „Automatyka w przemyśle chemicznym”
Douglas J.M. „Dynamika i sterowanie procesów”
Bennet C.O., Myers J.E. „Przenoszenie pędu, ciepła i masy”
Luyben, William L. „Process modeling, simulation and control for chemical engineers.” McGraw-Hill Higher Education, 1989.
Ingham, John, et al. „Chemical engineering dynamics: an introduction to modelling and computer simulation.” Vol. 3. John Wiley & Sons, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AIR_IST_W01
- Potrafi opisać proces technologiczny za pomocą modelu matematycznego
Weryfikacja: Kolokwium, prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt AIR_IST_W02
- Posiada podstawy z zakresu mechaniki płynów, wymiany ciepła i termodynamiki.
Weryfikacja: Kolokwium, prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02
- Efekt AIR_IST_W03
- Zna zasady pisania programu komputerowego modelującego działanie aparatu technologicznego
Weryfikacja: Prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt AIR_IST_W04
- Zna podstawowe układy regulacji stosowane w przemyśle do kontroli procesów technologicznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt AIR_IST_W12
- Zna zasadę działania aparatów technologicznych stosowanych w przemyśle
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AIR_IST_U01
- Potrafi zamodelować i przeanalizować działanie aparatu technologicznego oraz sformułować stosowne wnioski
Weryfikacja: Prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07
- Efekt AIR_IST_U02
- Potrafi wykorzystać modelowanie numeryczne do rozwiązania problemu inżynierskiego
Weryfikacja: Prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt AIR_IST_U03
- Potrafi przeprowadzić studium literatury
Weryfikacja: Prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AIR_IST_K01
- Student zna pozatechniczne aspekty związane z automatyzacją procesów technologicznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02