- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zmianami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Agata Lamparska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 5h - zapoznanie się z literaturą,
10h – przygotowanie do ćwiczeń,
15h – udział w ćwiczeniach, Suma – 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS - 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1ECTS – 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu zarządzania i organizacji przedsiębiorstw.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Wskazanie na sposoby łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Nauczenie krytycznego myślenia i umiejętności syntezy informacji.
Wskazanie na właściwy dobór metod i technik zarządzania adekwatnych do problemu, sytuacji, zjawiska w otoczeniu i przedsiębiorstwie.
Wypracowanie umiejętności komunikowania się w relacjach biznesowych przy pomocy specjalistycznej terminologii.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie organizacyjne.
2. Wprowadzenie teoretyczne.
3. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa z określeniem fazy roz-woju przedsiębiorstwa wg L.E. Greiner’a.
4. Krytyczna analiza dotychczas wprowadzanych zmian i diagnoza problemów wdrożeniowych.
5. Wybór i charakterystyka wprowadzanej zmiany (rodzaj, cechy, model), określenie jej relacji do współczesnych koncepcji i metod zarządzania.
6. Określenie barier wdrożeniowych, prognozowanie negatywnych zachowań, postaw i oporów oraz ich źródeł.
7. Opracowanie procesu wdrażania zmiany na tle procesu K. Lewina z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa.
8. Określenie sposobu i tempa wprowadzenia zmiany adekwatnie do jej rodzaju i źródła.
9. Projekt organizacji pracy zespołu projektowego: skład, przydział zadań, harmonogram, rola konsultanta zmian.
10. Dobór modelu, zasad, narzędzi i środków komunikowania się.
11. Określenie rodzajów interwencji i dobór technik interwencyjnych.
12. Szacunkowe określenie niezbędnych zasobów: finansowych, mate-rialnych, informacyjnych.
13. Dobór mierników, ustalenie standardów i oczekiwanych efektów procesu zmian.
14. Ocena przewidywanych efektów wymiernych/niewymiernych.
15. Prezentacja i obrona projektu (jako sumy ćwiczeń cząstkowych).
- Metody oceny:
- A. Ćwiczenia
1. Ocena formatywna: wykonanie ćwiczeń składających się na projekt
2. Ocena sumatywna : ocena projektu w skali 1-5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
• E. Masłyk-Musiał, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010
• L.Clarke Zarzadzanie zmianą Prentice Hall, Gebethner i Ska W-wa 1997
Uzupełniająca:
• M.Czerska Jak przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie Poradnik praktyczny Wyd. ODDK Gdańsk 1999
• M.Czerska Organizacja przedsiębiorstw Metodologia zmian organizacyjnych Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 1996
• M.Bartnicki Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie Wyd. Akademii Ekonomicznej Katowice 1998
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się