- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje metalowe
- Koordynator przedmiotu:
- Anna Barszcz, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONMET
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 101 godz. = 4 ECTS: wykłady 16 godz., ćwiczenia projektowe 16 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 40 godz., konsultacje i obrona projektu 4 godz., studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do zaliczenia wykładów 25 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 36 godz. = 1,5 ECTS: wykłady 16 godz., ćwiczenia projektowe 16 godz., konsultacje i obrona projektu 4 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 16 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 40 godz., konsultacje i obrona projektu 4 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu przedmiotów Konstrukcje Metalowe I, II i III programu studiów I stopnia, a także umiejętność projektowania szkieletowych konstrukcji budynków stalowych o węzłach sztywnych/przegubowych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Student powinien nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: <br>- zasad modelowania charakterystyki węzła podatnego w połączeniach rygla ze słupem w szkieletowych konstrukcjach z kształtowników dwuteowych walcowanych i spawanych, <br>
- zasad obliczania podstawowych cech strukturalnych spawanego węzła podatnego i węzła z elementami łączonymi na śruby,<br>
- zasad uwzględnienia charakterystyki węzła w analizie statycznej i analizie stateczności ram stalowych,<br>
- zasad kształtowania i projektowania budynków stalowych o szkielecie konstrukcyjnym niepełnociągłym.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Obliczanie metodą składnikową sztywności i nośności węzłów stalowych konstrukcji ramowych złożonych z prętów o przekroju dwuteowym.
<li>Zalecenia dodatkowe dotyczące węzłów na śruby w połączeniach rygli ze słupami wymagających większej liczby rzędów śrub niż dwa.
<li>Uwzględnienie krzywoliniowej charakterystyki węzła w analizie statycznej układu konstrukcyjnego.
<li>Dopuszczalne uproszczenia charakterystyki węzła w analizie statycznej sprężystej i plastycznej ram stalowych – wymagania dotyczące materiału, kryteria dotyczące węzłów i klasy przekroju prętów.
<li>Analiza stateczności sprężystej ram o węzłach podatnych.
<li>Niestateczność giętno-skrętna i ocena warunków brzegowych w analizie zwichrzenia elementów szkieletowej konstrukcji stalowej.
<li>Zasady wymiarowania prętów stalowej konstrukcji ramowej o węzłach podatnych oraz weryfikacji właściwości strukturalnych węzłów w stanie granicznym nośności sprężystej i plastycznej.
<li>Zasady przyjmowania charakterystyki węzła przy obliczaniu przemieszczeń i weryfikacja konstrukcji z uwagi na stan graniczny użytkowalności.
<li>Uwzględnienie analizy zaawansowanej w projektowaniu stalowych konstrukcji ramowych: a) uwzględnienie imperfekcji, b) projektowanie sprężyste, c) projektowanie plastyczne.
<li>Wymagania dodatkowe w zakresie wykonania i montażu konstrukcji z węzłami podatnymi.
<li>Projekt budynku szkieletowego o konstrukcji stalowej z węzłami podatnymi.
</ol>
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów w formie pisemnych sprawdzianów. <br>
Ocena wykonania projektu konstrukcji stalowej budynku i obrona projektu. <br>
Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczeń projektowych i z zaliczenia wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] PAŁKOWSKI SZ.: Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, rozdział 5., PWN Warszawa;<br>
[2] BUDOWNICTWO OGÓLNE: tom V, Stalowe konstrukcje budynków, Projektowanie według Eurokodów z przykładami obliczeń, Redakcja: Marian Giżejowski i Jerzy Ziółko, Arkady;<br>
[3] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, rozdział 8, Arkady, Warszawa 2000;<br>
[4] ŁUBIŃSKI M., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część II, Arkady, Warszawa 2004;<br>
[5] BRÓDKA J., KOZŁOWSKI A.: Stalowe budynki szkieletowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2003;<br>
[6] BRÓDKA J., CWALINA W.: Sztywność i nośność ram stężonych o węzłach podatnych. Wydawnictwa Politechniki Białostockiej, Białystok 1998;<br>
[7] BRÓDKA J., BARSZCZ A., GIŻEJOWSKI M., KOZŁOWSKI A.: Sztywność i nośność ram przechyłowych o węzłach podatnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2004;<br>
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONMETW1
- Zna zasady projektowania budynków stalowych o węzłach podatnych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt KONMETW2
- Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą projektowania, wykonawstwa i eksploatacji wielokondygnacyjnych budynków o konstrukcji stalowej z węzłami sztywnymi, przegubowymi i podatnymi.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONMETU1
- Potrafi zdefiniować model numeryczny i zaprojektować szkielet budynku wielokondygnacyjnego z uwzględnieniem podatności węzłów.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U22_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONMETK1
- Rozumie znaczenie odpowiedzialności za efekty swojej pracy. Rzetelnie przedstawia i interpretuje wyniki wykonanej pracy projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07
- Efekt KONMETK2
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06