Nazwa przedmiotu:
Podtorze kolejowe
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof Gradkowski, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zespół Dróg Szynowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PODKOL
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 79 godz. = 3 ECTS: wykład 8h, ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h, samodzielne wykonanie projektu 35h, przygotowanie do egzaminu 10h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 34 godz. = 1,5 punkt ECTS: wykład 8h, ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 71 godz. = 3 punktu ECTS: ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h, samodzielne wykonanie projektu 35h, przygotowanie do egzaminu 10h.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt16h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Warunkiem rozpoczęcia przedmiotu jest wiedza podstawowa z zakresu;  -Mechaniki gruntów i fundamentowania  -Projektowania dróg szynowych
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych. Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru technologii budowy i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych dróg szynowych oraz urządzeń systemów odwodnienia podtorza.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych dróg lądowych w tym i szynowych. Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe. 2. Kolejowe budowle ziemne Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać, kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne Wymiarowanie zewnętrzne kolejowych budowli ziemnych.. Przekroje budowli kolejowych. Różne typy gabarytów dróg szynowych 4. Podstawowe wymagania jakości konstrukcji kolejowych budowli ziemnych. Normy i wytyczne przedmiotu. 5. Ulepszanie, stabilizacje i wzmacnianie gruntów spoiwami hydraulicznymi. Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów podłoży rodzimych. 6. Standardy zastosowań geosyntetyków w kolejowych budowlach ziemnych Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni dróg szynowych 8. Systemy urządzeń odwodnień kolejowych budowli ziemnych. Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki osadowe i chłonne 9. Ochrona wód infiltrujących Komory filtracyjne, studnie osadowe i chłonne 10.Podstawowe technologie wykonawcze budowli ziemnych dróg szynowych Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. . Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują projektową analizę konstrukcji kolejowej budowli ziemnej. Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami budowy lub modernizacji dróg szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta polega na systematycznej kontroli postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego, oraz;  końcowej ocenie z całego ćwiczenia projekt. dopuszczająca do egzaminu,  ocenie z egzaminu pisemnego  ustalenia oceny łącznej z przedmiotu
Egzamin:
tak
Literatura:
Pisarczyk S. ;Mechanika gruntów. Oficyna wydawnicza PW, 1999r.: Gradkowski K.; Budowle i roboty ziemne OW PW 2010 – preskrypt Gradkowski K. publikacje tematyczne na str.; http://www.kgradkowski.il.pw.edu.pl/ Instrukcja Id-3, PLK SA
Witryna www przedmiotu:
www.kgradkowski.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PODKOLW1
dysponuje wiedzą teoretyczna i praktyczną opisującą zasady eksploatacji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: Segmentowa analiza struktury danych przyjtych przez studenta do projektowania
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PODKOLU1
posiada umiejetności zaprojektowania, modernizacji, rekonstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: poprzez ćwiczenie projektowe z zakresu modernizacji i rewaloryzacji odcinka linii kolejowej
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PODKOLK1
potrafi współpracowac ze specjalistami różnych branż budownictwa lądowego
Weryfikacja: poprzez rachunek porównawczy wykonywany w ćwiczeniu projektowym
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02