- Nazwa przedmiotu:
- Podtorze kolejowe
- Koordynator przedmiotu:
- Krzysztof Gradkowski, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zespół Dróg Szynowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PODKOL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 79 godz. = 3 ECTS: wykład 8h, ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h, samodzielne wykonanie projektu 35h, przygotowanie do egzaminu 10h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 34 godz. = 1,5 punkt ECTS: wykład 8h, ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 71 godz. = 3 punktu ECTS: ćwiczenia projektowe 16h, konsultacje 10h, samodzielne wykonanie projektu 35h, przygotowanie do egzaminu 10h.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Warunkiem rozpoczęcia przedmiotu jest wiedza podstawowa z zakresu;
-Mechaniki gruntów i fundamentowania
-Projektowania dróg szynowych
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych. Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru technologii budowy i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych dróg szynowych oraz urządzeń systemów odwodnienia podtorza.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych dróg lądowych w tym i szynowych.
Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe.
2. Kolejowe budowle ziemne
Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać, kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne
Wymiarowanie zewnętrzne kolejowych budowli ziemnych..
Przekroje budowli kolejowych. Różne typy gabarytów dróg szynowych
4. Podstawowe wymagania jakości konstrukcji kolejowych budowli ziemnych. Normy i wytyczne przedmiotu.
5. Ulepszanie, stabilizacje i wzmacnianie gruntów spoiwami hydraulicznymi.
Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów podłoży rodzimych.
6. Standardy zastosowań geosyntetyków w kolejowych budowlach ziemnych
Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni dróg szynowych
8. Systemy urządzeń odwodnień kolejowych budowli ziemnych.
Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki osadowe i chłonne
9. Ochrona wód infiltrujących
Komory filtracyjne, studnie osadowe i chłonne
10.Podstawowe technologie wykonawcze budowli ziemnych dróg szynowych
Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. .
Ćwiczenia
Ćwiczenia obejmują projektową analizę konstrukcji kolejowej budowli ziemnej.
Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami budowy lub modernizacji dróg szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta polega na systematycznej kontroli postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego, oraz;
końcowej ocenie z całego ćwiczenia projekt. dopuszczająca do egzaminu,
ocenie z egzaminu pisemnego
ustalenia oceny łącznej z przedmiotu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Pisarczyk S. ;Mechanika gruntów. Oficyna wydawnicza PW, 1999r.:
Gradkowski K.; Budowle i roboty ziemne OW PW 2010 – preskrypt
Gradkowski K. publikacje tematyczne na str.; http://www.kgradkowski.il.pw.edu.pl/
Instrukcja Id-3, PLK SA
- Witryna www przedmiotu:
- www.kgradkowski.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODKOLW1
- dysponuje wiedzą teoretyczna i praktyczną opisującą zasady eksploatacji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: Segmentowa analiza struktury danych przyjtych przez studenta do projektowania
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODKOLU1
- posiada umiejetności zaprojektowania, modernizacji, rekonstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: poprzez ćwiczenie projektowe z zakresu modernizacji i rewaloryzacji odcinka linii kolejowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODKOLK1
- potrafi współpracowac ze specjalistami różnych branż budownictwa lądowego
Weryfikacja: poprzez rachunek porównawczy wykonywany w ćwiczeniu projektowym
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02