- Nazwa przedmiotu:
- Migracja międzynarodowa - polityka migracyjna UE
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Szymon Drabczyk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., praca własna studenta 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest poznanie przez studentów zagadnień migracji międzynarodowej, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli Unii Europejskiej oraz Polski w procesach migracyjnych.
- Treści kształcenia:
- Program:<br>
1. Wprowadzenie. Teorie migracji.<br>
2. Klasyfikacje procesów migracyjnych.<br>
3. Czynniki wpływające na migracje.<br>
4. Międzynarodowe migracje przed 1945 rokiem.<br>
4.1. Migracje ludności w czasie II Wojny Światowej.<br>
5. Międzynarodowe migracje po 1945 roku.<br>
5.1. Powojenne migracji ludności na przykładzie Polski.<br>
6. Polityki imigracyjne wybranych państw świata, np. Kanady, USA, Australii.<br>
7. Prawo międzynarodowe i organizacje międzynarodowe a migracje międzynarodowe.<br>
8. Unia Europejska. Polska w Unii Europejskiej. Wprowadzenie.<br>
9. Reżim Schengen: geneza, ewolucja, zasady, korzyści i koszty wejścia Polski do strefy Schengen.<br>
10. Swobodny przepływ osób w ramach Jednolitego Rynku Europejskiego.<br>
11. Cele i instrumenty polityki migracyjnej UE w odniesieniu do imigracji osób, które nie są obywatelami UE.<br>
12. Kryzys migracyjny w UE: geneza, przebieg, perspektywy.
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stephan Castles, Mark J. Miller: Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;<br>
[2] Migracje i społeczeństwo; praca zbiorowa pod red. J.E. Zamojskiego, Instytut Historii PAN, Warszawa 1995;<br>
[3] „Rocznik Strategiczny 2015/ 2016”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 (część: Temat RS: Uchodźcy – migracja – terroryzm, s. 323-450; <br>
[4] Monika Wójcik-Żołądek: Współczesne procesy migracyjne: definicje, tendencje, teorie , w: „Studia BAS” nr 4 (40)/2014 (Migracje i polityka migracyjna), s.9-35 adres internetowy: http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/E205EAF0D3AAF37BC1257DDA0044B8D9/$file/Studia_BAS_40.pdf <br>
[5] Adresy internetowe: https://mswia.gov.pl/pl/tagi/978,migracja.html ,
http://www.unhcr-centraleurope.org/pl/o-nas.html, http://ec.europa.eu/priorities/migration_pl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY2W1
- Ma podstawową wiedzę z wybranej dziedziny humanistycznej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY2K1
- Samodzielnie poszerza i uzupełnia wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na wykładach
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06