- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje Metalowe III
- Koordynator przedmiotu:
- Józef Czernecki, doc dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONME3
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 28 godz., konsultacje i obrona projektu 2 godz.,
studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 62 godz. = 2.5 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 62 godz. = 2.5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz.,
praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 28 godz.,
konsultacje i obrona projektu 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe 2, Mechanika Konstrukcji 2.
- Limit liczby studentów:
- 160
- Cel przedmiotu:
- Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: <br>- zasad kształtowania i projektowania stalowych konstrukcji szkieletowych budynków wielokondygnacyjnych;<br> - niestężone i stężone układy o węzłach sztywnych; <br> - zasad projektowania węzłów z połączeniami doczołowymi; <br> - ogólnych zasad kształtowania konstrukcji stalowych przekryć o dużych rozpiętościach, konstrukcji inżynierskich smukłych; <br> - ogólnych zasad wykonawstwa, montażu, utrzymania i modernizacji konstrukcji stalowych; <br>- zasad kształtowania i projektowania elewacji aluminiowo-szklanych oraz ich powiązania z konstrukcją nośną budynku.
- Treści kształcenia:
- 1. Podręczniki i normy przedmiotowe.<br>
2. Charakterystyka budynków wielokondygnacyjnych.<br>
3. Sposoby zapewnienia przestrzennej stateczności i sztywności budynków, układy stężające, systemy statyczno-konstrukcyjne.<br>
4. Zasady określania oddziaływań i rozdziału sił na układy nośne ramowe i stężające.<br>
5. Modele obliczeniowe - uwzględnienie imperfekcji globalnych.<br>
6. Metody analizy: dokładne i uproszczone.<br>
7. Kształtowanie i projektowanie konstrukcji stalowych budynków wielokondygnacyjnych o węzłach sztywnych.<br>
8. Węzły z połączeniami doczołowymi.<br>
9. Kształtowanie i projektowanie układów stężeń.<br>
10. Kształtowanie zasadniczych elementów. Niestateczność giętno-skrętna słupów i rygli - uwzględnienie warunków brzegowych.<br>
11. Systemy elewacji aluminiowo-szklanych, sposoby powiązania z konstrukcją nośną budynku.<br>
12. Przekrycia o dużych rozpiętościach: przestrzenne ramowe i kratowe, łuki pełnościenne i kratowe, dachy wiszące.<br>
13. Przekrycia strukturalne prętowe, zespolone prętowo-płytowe i tarczownicowe.<br>
14. Stalowe wieże, maszty i kominy - typy i rozwiązania konstrukcyjne.<br>
15. Wykonawstwo warsztatowe konstrukcji metalowych.<br>
16. Montaż konstrukcji metalowych.<br>
17. Utrzymanie, trwałość i modernizacja konstrukcji metalowych.<br>
Projekt budynku szkieletowego wielokondygnacyjnego o stalowej konstrukcji ramowej z węzłami sztywnymi.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykonanego projektu zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nośnej budynku wraz z połączeniami i rysunkami konstrukcyjnymi na ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych.<br>
Zdanie egzaminu pisemnego, w sesji egzaminacyjnej, na ocenę co najmniej dostateczną. <br>Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego (40%)i egzaminu (60%).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004;<br>
[2] BRÓDKA J., KOZŁOWSKI A.: Stalowe budynki szkieletowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2003;<br>
[3] ZIÓŁKO J., WŁODARCZYK W., MENDERA Z., WŁODARCZYK S.: Stalowe konstrukcje specjalne. Arkady, Warszawa 1995;<br>
[4] ZIÓŁKO J., ORLIK G.: Montaż konstrukcji stalowych. Arkady, Warszawa 1980;<br>
[5] ZIÓŁKO J.: Utrzymanie i modernizacja konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa 1991;<br>
[6] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010;<br>
[7] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2;<br>
[8] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011;<br>
[9] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010;<br>
[10] Bogucki W. Żyburtowicz M.: Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, W-wa;<br>
[11] PN-EN 1993-1-1 - Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz. 1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków;<br>
[12] PN-EN 1993-1-8 Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8 Projektowanie węzłów.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONME3W1
- Zna zasady zebrania obciążeń przypadających na poszczególne elementy układów szkieletowych w budynkach wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt KONME3W2
- Ma wiedzę dotyczącą projektowania elementów konstrukcji szkieletowych budynków wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
- Efekt KONME3W3
- Zna zasady przedstawienia wyników projektowania w postaci rysunków konstrukcyjnych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu oraz jego obrona. Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONME3U1
- Potrafi zaprojektować elementy szkieletowego budynku o konstrukcji stalowej.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U05, K1_U07, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt KONME3U2
- Potrafi zaprojektować węzły występujące w konstrukcjach szkieletowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt KONME3U3
- Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementów, węzłów oraz wykazy stali dla zaprojektowanych elementów.
Weryfikacja: Wykonanie rysunków do projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONME3K1
- Studiuje materiały wykładowe z ćwiczeń projektowych oraz literaturę uzupełniającą z danego zagadnienia.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt KONME3K2
- W trakcie wykonywania ćwiczeń projektowych, poszukuje prawidłowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz poprawnego przedstawienia w yników w formie graficznej.
Weryfikacja: Obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07