- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość technologiczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Rucińska dr inż. Zenon Spik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOW-MSP-3508
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 30 godzin.
ćwiczenia projektowe - 15 godzin.
zapoznanie z literaturą - 15 godzin,
przygotowanie do kolokwium z wykładów - 10 godzin,
przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń - 10 godzin,
razem - 80 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy ekonomii, Przedsiębiorczość Innowacyjna
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Student posiądzie wiedzę o aspektach prowadzenia działalności gospodarczej opartej na specjalistycznej wiedzy z zakresu nauk ścisłych oraz nauczy się posługiwać narzędziem służącym wykonaniu profesjonalnego biznes-planu.
- Treści kształcenia:
- I. Wykłady:
1. Dlaczego własny biznes technologiczny - Problematyka firm odpryskowych w szerszym kontekście zjawiska przedsiębiorczości akademickiej i transferu technologii z przemysłu do praktyki; miejsce innowacyjności technologicznej na tle innych przejawów innowacyjności i szerzej ambitnej przedsiębiorczości.
2. Od wynalazku do techbiznesu - Wynalazek, innowacja, wdrożenie, biznes.
3. Przedsiębiorca technologiczny
Dyskusja o indywidualnych cechach liderów nowych przedsięwzięć technologicznych oraz o formowaniu się i funkcjonowaniu zespołów założycielskich; zjawisko przedsiębiorczości zespołowej; opcjonalnie: przeprowadzenie wywiadu z przedsiębiorcą (indywidualnie lub grupowo) i/lub wizyta przedsiębiorcy na zajęciach (guest speaker).
4. Rynek technologiczny
Specyfika rynku technologicznego i praktyczne kwestie dotyczące zaistnienia na rynku; problematyka badań rynku i podstawowych narzędzi do tego służących, ze wskazaniem na szczególne cechy rynku technologicznego.
5. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia
Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe. W przypadku start-up’ów technologicznych szczególna uwagę trzeba poświęcić spółkom kapitałowym: spółce z o.o. i spółce akcyjnej; zjawisko podwójnego opodatkowania zysków; rozróżnienie między zyskami bieżącymi a realizacją zysków w formie sprzedaży udziałów.
6. Ochrona własności przemysłowej
Gościnny wykład specjalisty od ochrony własności przemysłowej. Przeprowadzenie pisemnej ankiety dotyczącej problematyki ochrony własności przemysłowej w ramach planowanego przez słuchaczy biznesu technologicznego. Zebrane od uczestników ankiety pozwolą na lepsze rozpoznanie potrzeb i odwołanie się do konkretnych kwestii występujących w projektach uczestników.
7. Finansowanie biznesów technologicznych
Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składanie finansowania" nowego biznesu.
II. Ćwiczenia
1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem w wersji rozszerzonej);
2. Stworzenie Biznes Planu dla najlepiej rokujących koncepcji w każdej z grup;
3. Prezentacja wyników prac każdej z grup i omówienie ich wyników.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne, w przypadkach wątpliwych przewiduje się uzupełnienie w postaci ustnej. Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych, zaliczenie pisemnego kolokwium, ocena prezentacji pracy
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jerzy Cieślik, „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010 2. Materiały umieszczone na stronie www.pw.seipa.edu.pl
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W08, T2A_W11
- Efekt W02
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt/koncepcję przedsięwzięcia biznesowego w obszarze systemu lub procesu typowego dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14
- Efekt U02
- Potrafi czytać prasę fachowa (także w języku obcym, ) i prowadzić proces samokształcenia się.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
- Efekt U03
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów, również w języku obcym.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt K03
- Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiębiorczy - prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06