- Nazwa przedmiotu:
- Contemporary Topics in Social Sciences
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_CTSS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 15 udział w zajęciach, 60 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących przemian społecznych w XXI wieku. Analizie i wspólnym dyskusjom zostaną poddane m.in. takie tematy, jak różnice kulturowe, komunikacja międzykulturowa, wpływ języka na postrzeganie rzeczywistości, szczęście jako fenomen psychospołeczny, stosunek człowieka do innych gatunków, a także współczesne zagrożenia dla demokracji. Rozległy tematycznie zakres zajęć jest intencjonalny.
Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia otaczającej, zglobalizowanej rzeczywistości, w oparciu o przystępne materiały źródłowe dostępne, co do zasady, wyłącznie w języku angielskim.
- Treści kształcenia:
- Effective communication in the modern world. Why is it so hard to understand each other?
How and why we differ: Culture, cultural differences and cross-cultural communication.
How language affects the way we think… and the way we spend our money.
Happiness in everyday life. The Flow. Can happiness be bought?
Multitasking and procrastination: Productivity killers and how to deal with them.
Humans and other species: Are we really special?
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz wykazanie się aktywnością w trakcie zajęć (dyskusja, analiza tekstów źródłowych, komentarze itp.). Zgodnie z Regulaminem Studiów na PW zaliczenie przedmiotu odbywa się przed zakończeniem semestru, na ostatnim zjeździe, i obejmuje wiedzę z zajęć oraz przekazanej studentom literatury. Ewentualna poprawa odbędzie się na dyżurze prowadzącego, w formie pisemnej, również przed zakończeniem semestru.
Zgodnie z Regulaminem Studiów na PW obecność na zajęciach o charakterze ćwiczeniowym jest obowiązkowa, a student zobowiązany jest do nadrobienia nadmiarowych zaległości przed przystąpieniem do kolokwium końcowego.
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową wyników kolokwium oraz aktywności na zajęciach. Łącznie do zdobycia jest max. 60 punktów. Kolokwium ma charakter testowy (pytania zamknięte i otwarte), a maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35. Aktywność jest premiowana maksymalnie 3 punktami za każde z zajęć; maksymalna liczba punktów do zdobycia to 25.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. L. Boroditsky (2012). Lost in Translation. Artykuł z Wall Street Journal: http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703467304575383131592767868
2. P. Cardini (2012). Forget multitasking, try monotasking. TED Talk:
https://www.ted.com/talks/paolo_cardini_forget_multitasking_try_monotasking
3. K. Chen (2012). Could your language affect your ability to save money? TED Talk: http://www.ted.com/talks/keith_chen_could_your_language_affect_your_ability_to_save_money
4. K. Cherry (2016). What is Flow? Understanding the Psychology of Flow. Materiał dydaktyczny ze strony http://psychology.about.com/od/PositivePsychology/a/flow.htm
5. M. Csiksentmichalyi (2004). Flow, the secret to happiness. TED Talk: http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow
6. J. Gross (2013). How language can affect the way we think?, http://ideas.ted.com/5-examples-of-how-the-languages-we-speak-can-affect-the-way-we-think
7. Y. Harari (2015). Why humans run the world? http://ideas.ted.com/why-humans-run-the-world/
8. D. Lee (1993). Developing Effective Communications. Materiał dydaktyczny University of Missouri, http://extension.missouri.edu/p/CM109
9. M. Norton (2011). How to buy happiness. TED Talk: https://www.ted.com/talks/michael_norton_how_to_buy_happiness
10. H. Rosling, O. Rosling (2014). How not to be ignorant about the world. TED talk: http://www.ted.com/talks/hans_and_ola_rosling_how_not_to_be_ignorant_about_the_world
11. D. Sivers (2009). Weird, or just different? TED Talk: https://www.ted.com/talks/derek_sivers_weird_or_just_different
12. D. Thompson (2014). The Procrastination Doom Loop – and How to Break It. Artykuł z The Atlantic:
https://www.theatlantic.com/business/archive/2014/08/the-procrastination-loop-and-how-to-break-it/379142/
13. F. de Waal (2011). Moral behavior in animals. TED Talk: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Przedmiot rozwija umiejętności takie, jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna wybrane zagadnienia psychospołeczne, związane z przemianami społecznymi w XXI wieku
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04
- Efekt W_02
- Zna podstawowe uwarunkowania komunikacji prowadzonej międzykulturowo
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z globalizacją, komunikacją międzykulturową i pokrewnymi zagadnieniami.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U06
- Efekt U_02
- Student dostrzega wielowymiarowość pozornie prostych zjawisk społecznych, subiektywny charakter ich postrzegania, a także wynikającą z powyższych konieczność dokształcania się.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_02
- Student jest świadom znaczenia nauk społecznych w opisywaniu złożoności współczesnego świata.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05