- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia behawioralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_EB
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30 g.
Praca własna: przygotowanie do zajęć i kolokwium 20 g.; czytanie wskazanej literatury 20 g.; napisanie referatu lub przygotowanie prezentacji 10 g.;
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80 g.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Brak zajęć praktycznych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest podstawowa wiedza z ekonomii (podstawy mikro - makroekonomii); związki korelacyjne także z psychologią społeczną.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ćwiczenia/seminaria
Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy:
- teorii gier i teorii agencji,
- anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych,
- nieracjonalności zachowań,
- teorii aukcji i negocjacji jako form ustalania cen rynkowych,
- teorii podziału,
- podejścia do ryzyka,
- teorii perspektywy,
- rozwoju ekonomicznego od strony postaw i preferencji.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych.
2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów).
3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej.
4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia.
5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera).
6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie.
8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja.
9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne.
10. Nakładanie podatków i koncesjonowanie jako metody poprawy efektywności gospodarki zasobami.
11. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne.
12. Rodzaje i przebieg aukcji jako gry gospodarczej.
13. Negocjacje jako forma gry ekonomicznej. Wybór strategii: kooperacja czy nielojalność.
14. Podział dóbr jako gra ekonomiczna. Zasada sprawiedliwego podziału.
15. Behawioralne przyczyny różnic w poziomie bogactwa. Polaryzacja bogactwa jako źródło problemów gospodarczych i społecznych.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia są trzy elementy: aktywna obecność na zajęciach, zaliczenie testu sprawdzającego (w formie pisemnej) na ocenę pozytywną i zespołowe (lub indywidualne) przygotowanie oraz wygłoszenie referatu z prezentacją multimedialną, przy czym referat ten nie jest obowiązkowy, ale jego przygotowanie i wygłoszenie dodaje do ogólnej punktacji iż przedmiotu od 3 do 5 pkt.
Niezbędnym warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z testu 50% punktów lub w przypadku poprawki, udzielenia poprawnych odpowiedzi ustnych na przynajmniej 1/2 pytań. Ocena końcowa jest wystawiana odpowiednio do odsetka uzyskanej liczby punktów, po zsumowaniu punktów z testu, za obecność, referat i aktywność: od 50% - 3,0; od 63% 3,5; od 75% 4,0; od 83% - 4,5, od 91% 5,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 2012
Cieślak Anna, Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 (tekst dostępny w Internecie na stronie NBP)
Landes David, Bogactwo i nędza narodów, wyd. Muza SA, Warszawa 2000
Drabik Ewa, Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005
Griffin Ricky, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2002
Shermer Michael Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009
V.L. Smith Racjonalność w ekonomii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013
Snowdon Brian, Vane Howard, Wynarczyk Peter Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN, Warszawa 1998
Soros George, Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009
Szyszka Adam, Behawioralne aspekty kryzysu finansowego, Bank i Kredyt 40 (4), 2009 (tekst dostępny na stronie internetowej NBP).
Zaleśkiewicz T. Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
- Witryna www przedmiotu:
- brak witryny
- Uwagi:
- brak uwag.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_EBH_01
- Student zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej (referaty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_EBH_02
- Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie je i poprawnie interpretuje zjawiska, których dotyczą.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przez studentów przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy zespołowej (referaty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_EBH_03
- Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_EBH_01
- Potrafi posługiwać się poznanymi teoriami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ekonomicznych związanych z podejmowaniem decyzji ekonomicznych w warunkach niepewności.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
- Efekt U_EBH_03
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów w zakresie racjonalności ekonomicznej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_EBH_01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk ekonomicznych w środowisku społecznym – prezentuje wyższy poziom zrozumienia zjawisk ekonomicznych, w tym z perspektywy psychologicznej.
Weryfikacja: Prezentowanie własnych poglądów ukształtowanych na podstawie literatury i obserwacji rzeczywistości ekonomicznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_EBH_02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy ekonomiczne – gospodarowanie pieniędzmi, inwestowanie, motywowanie pracowników, płacenie podatków, kupowanie ubezpieczeń.
Weryfikacja: Analiza przypadków – wypowiedzi ustne lub pisemne przygotowane w trakcie pracy zespołowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07