Nazwa przedmiotu:
Ekonomia behawioralna
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_EB
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30 g. Praca własna: przygotowanie do zajęć i kolokwium 20 g.; czytanie wskazanej literatury 20 g.; napisanie referatu lub przygotowanie prezentacji 10 g.; Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80 g.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Brak zajęć praktycznych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana jest podstawowa wiedza z ekonomii (podstawy mikro - makroekonomii); związki korelacyjne także z psychologią społeczną.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ćwiczenia/seminaria Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy: - teorii gier i teorii agencji, - anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych, - nieracjonalności zachowań, - teorii aukcji i negocjacji jako form ustalania cen rynkowych, - teorii podziału, - podejścia do ryzyka, - teorii perspektywy, - rozwoju ekonomicznego od strony postaw i preferencji.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych. 2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów). 3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej. 4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia. 5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera). 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. 7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie. 8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja. 9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne. 10. Nakładanie podatków i koncesjonowanie jako metody poprawy efektywności gospodarki zasobami. 11. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne. 12. Rodzaje i przebieg aukcji jako gry gospodarczej. 13. Negocjacje jako forma gry ekonomicznej. Wybór strategii: kooperacja czy nielojalność. 14. Podział dóbr jako gra ekonomiczna. Zasada sprawiedliwego podziału. 15. Behawioralne przyczyny różnic w poziomie bogactwa. Polaryzacja bogactwa jako źródło problemów gospodarczych i społecznych.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia są trzy elementy: aktywna obecność na zajęciach, zaliczenie testu sprawdzającego (w formie pisemnej) na ocenę pozytywną i zespołowe (lub indywidualne) przygotowanie oraz wygłoszenie referatu z prezentacją multimedialną, przy czym referat ten nie jest obowiązkowy, ale jego przygotowanie i wygłoszenie dodaje do ogólnej punktacji iż przedmiotu od 3 do 5 pkt. Niezbędnym warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z testu 50% punktów lub w przypadku poprawki, udzielenia poprawnych odpowiedzi ustnych na przynajmniej 1/2 pytań. Ocena końcowa jest wystawiana odpowiednio do odsetka uzyskanej liczby punktów, po zsumowaniu punktów z testu, za obecność, referat i aktywność: od 50% - 3,0; od 63% 3,5; od 75% 4,0; od 83% - 4,5, od 91% 5,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 2012 Cieślak Anna, Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 (tekst dostępny w Internecie na stronie NBP) Landes David, Bogactwo i nędza narodów, wyd. Muza SA, Warszawa 2000 Drabik Ewa, Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005 Griffin Ricky, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2002 Shermer Michael Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009 V.L. Smith Racjonalność w ekonomii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013 Snowdon Brian, Vane Howard, Wynarczyk Peter Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN, Warszawa 1998 Soros George, Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009 Szyszka Adam, Behawioralne aspekty kryzysu finansowego, Bank i Kredyt 40 (4), 2009 (tekst dostępny na stronie internetowej NBP). Zaleśkiewicz T. Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Witryna www przedmiotu:
brak witryny
Uwagi:
brak uwag.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_EBH_01
Student zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej (referaty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_EBH_02
Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie je i poprawnie interpretuje zjawiska, których dotyczą.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przez studentów przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy zespołowej (referaty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_EBH_03
Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_EBH_01
Potrafi posługiwać się poznanymi teoriami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ekonomicznych związanych z podejmowaniem decyzji ekonomicznych w warunkach niepewności.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
Efekt U_EBH_03
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów w zakresie racjonalności ekonomicznej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie ustnej, jak również prezentacji multimedialnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_EBH_01
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk ekonomicznych w środowisku społecznym – prezentuje wyższy poziom zrozumienia zjawisk ekonomicznych, w tym z perspektywy psychologicznej.
Weryfikacja: Prezentowanie własnych poglądów ukształtowanych na podstawie literatury i obserwacji rzeczywistości ekonomicznej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_EBH_02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy ekonomiczne – gospodarowanie pieniędzmi, inwestowanie, motywowanie pracowników, płacenie podatków, kupowanie ubezpieczeń.
Weryfikacja: Analiza przypadków – wypowiedzi ustne lub pisemne przygotowane w trakcie pracy zespołowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07