- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja społeczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Helena Bulińska-Stangrecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KS
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje -
5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w
tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie
literatury, analiza aktów prawnych, danych
statystycznych, obserwacja) - 10
godz.,przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co
odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury,analiza aktów prawnych, danych statystycznych,
obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z podstawowymi
koncepcjami komunikacji społecznej, w
szczególności: zagadnieniami dotyczącymi
interakcji społecznych, komunikowania się w życiu
społecznym i zawodowym oraz znaczenia i
optymalizacji efektywności komunikacji.
- Treści kształcenia:
- Zajęcia obejmują następujące obszary
tematyczne: 1. komunikacja społeczna:
podstawowe pojęcia; doniosłość komunikowania w
codziennym życiu, cele interakcji międzyludzkiej,
naczelne zasady komunikacji interpersonalnej 2.
konteksty komunikacyjne, bariery komunikacji,
rodzaje szumów, podstawowe modele
komunikacyjne, 3. charakterystyka komunikacji
werbalnej i niewerbalnej 4. efektywności
komunikacji, style komunikacji, aktywne słuchanie
5. komunikowanie masowe, reklama, propaganda,
oddziaływanie mediów i ich wpływ na interakcje
społeczne, 6. komunikowanie w organizacji,
optymalizacja komunikacji profesjonalnej w
administracji publicznej i przedsiębiorstwach 7.
komunikacji międzykulturowa, wpływ globalizacji i
uwarunkowań kulturowych na efektywność
przekazu informacji 8. komunikowanie
perswazyjne: narzędzia i techniki, wywieranie wpływu na ludzi, komunikacja w negocjacjach,
psychologiczne mechanizmy wpływające na
komunikacje społeczną, 9. autoprezentacja,
komunikacja medialna ( elektroniczna ),
psychologiczne aspekty komunikacji medialnej w
cyberpzrestrzeni
- Metody oceny:
- 1 - test pisemny na koniec semestru obejmujący
cały zakres materiału 2 - udział w ćwiczeniach
warsztatowych 3 - aktywność na zajęciach
(dyskusje ) Ocena za przedmiot Student, który
zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0
Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej
liczby punktów na teście 3.5 Uzyskał co najmniej
50% maksymalnej łącznej liczby punktów na
teście 4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej
łącznej liczby punktów na teście 4.5 Uzyskał co
najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów
na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i
systematycznym przygotowaniem. 5.0 Uzyskał co
najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów
na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i
systematycznym przygotowaniem,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. B. Dobek-Ostrowska,
Podstawy komunikowania społecznego, wyd.
ASTRUM, Wrocław 2004 2. E. Aronson, Człowiek
istota społeczna, PWN, Warszawa, 2009. 3. D.
Leaders, Komunikacja niewerbalna, PWN, 2007
Literatura uzupełniająca: 1. E. Griffin, Podstawy
komunikacji społecznej, wyd. GWP, Gdańsk 2003.
2. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik
komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa
2003. 3. Z. Nęcki, Komunikacja międzykulturowa,
Kraków , 1996 4. E. Hall "Ukryty wymiar", PIW,
1978
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- Zna podstawową terminologię w zakresie
komunikacji społecznej, rozumie jej źródła i
zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie
komunikacji społecznej, podstaw, zakresu
zastosowania, diagnozy
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M03
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w
zakresie efektywnej komunikacji w pracy i potrafi
je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M04
- Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu się
procesów interakcji i komunikacji społecznej.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Potrafi zdiagnozować styl komunikowania oraz
kluczowe elementy procesu komunikacji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M02
- Posiada umiejętność przekazywania wiedzy,
aktywnego słuchania i efektywnej komunikacji
oraz dostosowywanie formy i treści przekazu do
specyfiki odbiorcy.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M03
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i
wskazać ewentualne obszary wymagające
modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M04
- Posiada umiejętność komunikacji w organizacji
biznesowej oraz administracji publicznej w celu
optymalizacji współpracy
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się
zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M02
- Ma przekonanie o wadze roli jaka komunikacja
społeczna odgrywa w codziennym życiu
społecznym i zawodowym.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M03
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia
ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i
wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M04
- Posiada kompetencje przydatne w komunikacji w
administracji publicznej oraz przedsiębiorstwach.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M05
- Potrafi wskazać metody usprawniania i
optymalizacji procesów komunikacji.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05