Nazwa przedmiotu:
Inżynieria środowiska wewnętrznego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Charkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
1110-ISCOW-MSP-1301
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymiana masy i ciepła
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z oddziaływaniem środowiska wewnętrznego na zdrowie ludzi i jakość wykonywanych przez nich czynności w środowiskach umiarkowanych, zimnych i gorących oraz wskaźnikowymi metodami ich oceny, zarówno pod względem parametrów mikroklimatycznych
Treści kształcenia:
Wykłady: Bilans cieplny organizmu ludzkiego, termoregulacja, metabolizm Izolacyjność cieplna odzieży Komfort cieplny oraz jego podstawowe czynniki. Równanie komfortu cieplnego wg Fangera. Model adaptacyjny komfortu cieplnego Wskaźniki komfortu cieplnego dla środowisk umiarkowanych Podstawowe wskaźniki dyskomfortu, lokalny dyskomfort cieplny w środowiskach umiarkowanych. Nowe wskaźniki dyskomfortu cieplnego. Obciążenie cieplne organizmu w środowisku zimnym Obciążenie cieplne organizmu w środowisku gorącym Projekt: Określanie współczynnika izolacyjności cieplnej odzieży Określanie wskaźników komfortu i dyskomfortu cieplnego dla środowisk umiarkowanych Określanie obciążenia cieplnego w środowisku gorącym Określanie obciążenia cieplnego w środowisku zimnym
Metody oceny:
Wykład: pozytywna ocena z kolokwium zaliczającego Projekt: Ocena pozytywna z pracy projektowej i kolokwium Obecność na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Fanger P.O., Komfort cieplny, Arkady, Warszawa, 1974 Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat. Pomiary. Regulacja. , Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002 Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu i środowiskowych wielkości fizycznych, Tom I i II, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003/2004 Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Tom I i II, red. Koradecka D., Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1999 Marszałek A., Sołtyński K., Człowiek w warunkach obciążenia termicznego, CIOP, Warszawa, 2001 Środowisko wewnętrzne. Wpływ na zdrowie, komfort i wydajność pracy, red. Fanger P.O., Popiołek Z., Wargocki P., Wyd. Politechnika Śląska, Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Techniki Odpylania, Gliwice, 2003 aktualne normy i rozporządzenia
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie oceny komfortu cieplnego, wpływu parametrów powietrza wewnętrznego i innych czynników na odczucia komfortu w środowisku umiarkowanym, zimnym i gorącym. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wymiany ciepła człowiek-otoczenie, odczuć cieplnych oraz problemów zdrowotnych wynikających z niedotrzymania wymagań środowiskowych
Weryfikacja: Wykonanie pracy projektowej dotyczącej oceny komfortu i dyskomfortu cieplnego w środowisku termicznie umiarkowanym
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W09, IS_W15, IS_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Student : Potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł. Potrafi opisać przebieg procesów fizycznych z wykorzystaniem wymiany ciepła pomiędzy człowiekiem a środowiskiem. Potrafi samodzielnie przeanalizować, opisać i ocenić przebieg procesów w zakresie komfortu cieplnego. Potrafi przeanalizować i wykorzystać rolę procesów fizycznych wymiany ciepła w pomieszczeniu w związku z działaniem wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania. Potrafi określić warunki komfortu/dyskomfortu cieplnego/obciążenia cieplnego i poddać je analizie. Potrafi wskazać optymalne wartości parametrów powietrza wewnętrznego i innych parametrów oraz czynników wpływających na komfort. Potrafi przedstawić sposoby profilaktyki w przypadku niedotrzymania warunków cieplnych
Weryfikacja: Analiza wyników obliczeń przedstawionych w pracy projektowej dotyczącej komfortu i dyskomfortu cieplnego w środowisku termicznie umiarkowanym
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U01, IS_U10, IS_U13, IS_U16, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: