- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria środowiska wewnętrznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Charkowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOW-MSP-1301
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymiana masy i ciepła
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z oddziaływaniem środowiska wewnętrznego na zdrowie ludzi i jakość wykonywanych przez nich czynności w środowiskach umiarkowanych, zimnych i gorących oraz wskaźnikowymi metodami ich oceny, zarówno pod względem parametrów mikroklimatycznych
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Bilans cieplny organizmu ludzkiego, termoregulacja, metabolizm
Izolacyjność cieplna odzieży
Komfort cieplny oraz jego podstawowe czynniki.
Równanie komfortu cieplnego wg Fangera.
Model adaptacyjny komfortu cieplnego
Wskaźniki komfortu cieplnego dla środowisk umiarkowanych
Podstawowe wskaźniki dyskomfortu, lokalny dyskomfort cieplny w środowiskach umiarkowanych.
Nowe wskaźniki dyskomfortu cieplnego.
Obciążenie cieplne organizmu w środowisku zimnym
Obciążenie cieplne organizmu w środowisku gorącym
Projekt:
Określanie współczynnika izolacyjności cieplnej odzieży
Określanie wskaźników komfortu i dyskomfortu cieplnego dla środowisk umiarkowanych
Określanie obciążenia cieplnego w środowisku gorącym
Określanie obciążenia cieplnego w środowisku zimnym
- Metody oceny:
- Wykład:
pozytywna ocena z kolokwium zaliczającego
Projekt:
Ocena pozytywna z pracy projektowej i kolokwium
Obecność na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Fanger P.O., Komfort cieplny, Arkady, Warszawa, 1974
Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat. Pomiary. Regulacja. , Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu i środowiskowych wielkości fizycznych, Tom I i II, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003/2004
Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Tom I i II, red. Koradecka D., Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1999
Marszałek A., Sołtyński K., Człowiek w warunkach obciążenia termicznego, CIOP, Warszawa, 2001
Środowisko wewnętrzne. Wpływ na zdrowie, komfort i wydajność pracy, red. Fanger P.O., Popiołek Z., Wargocki P., Wyd. Politechnika Śląska, Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Techniki Odpylania, Gliwice, 2003
aktualne normy i rozporządzenia
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
- Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie oceny komfortu cieplnego, wpływu parametrów powietrza wewnętrznego i innych czynników na odczucia komfortu w środowisku umiarkowanym, zimnym i gorącym.
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wymiany ciepła człowiek-otoczenie, odczuć cieplnych oraz problemów zdrowotnych wynikających z niedotrzymania wymagań środowiskowych
Weryfikacja: Wykonanie pracy projektowej dotyczącej oceny komfortu i dyskomfortu cieplnego w środowisku termicznie umiarkowanym
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W09, IS_W15, IS_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Student :
Potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł.
Potrafi opisać przebieg procesów fizycznych z wykorzystaniem wymiany ciepła pomiędzy człowiekiem a środowiskiem.
Potrafi samodzielnie przeanalizować, opisać i ocenić przebieg procesów w zakresie komfortu cieplnego.
Potrafi przeanalizować i wykorzystać rolę procesów fizycznych wymiany ciepła w pomieszczeniu w związku z działaniem wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania.
Potrafi określić warunki komfortu/dyskomfortu cieplnego/obciążenia cieplnego i poddać je analizie.
Potrafi wskazać optymalne wartości parametrów powietrza wewnętrznego i innych parametrów oraz czynników wpływających na komfort.
Potrafi przedstawić sposoby profilaktyki w przypadku niedotrzymania warunków cieplnych
Weryfikacja: Analiza wyników obliczeń przedstawionych w pracy projektowej dotyczącej komfortu i dyskomfortu cieplnego w środowisku termicznie umiarkowanym
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U01, IS_U10, IS_U13, IS_U16, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: