- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie hurtowni danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Rostek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z3 - Informatyka gospodarcza
- Kod przedmiotu:
- 4P1Z3
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 32h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literaturą) + 10x3h (realizacja projektu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 32h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literaturą) + 10x3h (realizacja projektu) = 54h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie projektowania systemów bazodanowych. Umiejęt-ność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu. Kompetencje w zakresie samodzielnej pracy z literaturą oraz instrukcją szkoleniową.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania systemów hur-towni danych,
- potrafił samodzielnie lub w zespole przygotować projekt systemu hur-towni danych,
- potrafił współuczestniczyć w pracach zespołu projektowo-wdroże-niowego systemu hurtowni danych.
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie programu, regulaminu oraz zasad zaliczania przedmiotu. 2) Wprowadzenie do zagadnień projekto-wania hurtowni danych. 3) Utworzenie zespołów projektowych. Wyda-nie tematów projektowych. 4) Omówienie zadania ćwiczeniowego. 5) Poznanie i przygotowanie zbiorów danych źródłowych pod kątem projektu hurtowni danych. 5) Implementacja hurtowni danych w modelu gwiazdy. 6) Ekstrakcja danych ze zbiorów źródłowych. 7) Transformacja i ładowanie danych do struktur hurtowni. 8) Implementacja i generowanie wielowymiarowych kostek OLAP. 9) Projekt analizy przetwarzania analitycznego danych na bieżąco. 10) Przetwarzanie analityczne danych na bieżąco. 11) Analiza wyników przetwarzania analitycznego danych na bieżąco. 12) Podsumowanie otrzymanych wyników i zamieszczenie ich w raporcie zaliczeniowym. 13) Projekt analizy eksploracji danych. 14) Projektowanie i implementacja struktur tablicy eksploracji danych. 15) Ekstrakcja, transformacja i ładowanie danych ze zbiorów źródłowych do tablicy eksploracji danych. 16) Eksploracja danych. 17) Analiza wyników eksploracji danych. 18) Ewaluacja modelu. Poszukiwanie modelu suboptymalnego. 19) Podsumowanie otrzymanych wyników i zamieszczenie ich w raporcie zaliczeniowym. 20) Rozliczenie wyników projektu zespołowego oraz ćwiczeń indywidualnych.
- Metody oceny:
- Na ocenę przedmiotu składają się dwa elementy: samodzielne wykona-nie ćwiczeń komputerowych według instrukcji oraz realizacja projektu w zespołach 2-osobowych. Ocena przedmiotu składa się z następujących elementów: 1. Ocena formatywna: na zajęciach dyskutowane jest i weryfikowane wykonanie kolejnych etapów projektów. Istnieje możliwość poprawienia wyników każdego z nich. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest punktowo wartość merytoryczna każdego z wykonanych elementów projektów (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 31 pkt na 60 pkt max) oraz poprawność realizacji każdego z ćwiczeń komputerowych (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 21 pkt na 40 pkt max).
Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z każdej z części (ćwiczenia komputerowe i projekt) pod wa-runkiem uzyskania wymaganego minimum punktowego w każdej z nich.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura obowiązkowa: [1] Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vas-siliadis P.: Hurtownie danych. Podstawa organizacji i funkcjonowania. WSiP, Warszawa, 2003. [2] Poe V., Klauer P., Brobst S.: Tworzenie hurtowni danych. WNT, Warszawa, 2000. [3] Todman Ch.: Projektowanie hurtowni danych. WNT, Warszawa, 2003. Literatura uzupełniająca: [1] Inmon W. H.: Building the Data Warehouse. 4th Edition, John Wiley & Sons, 2005. [2] Kimball R., Ross M., Thornthwaite W., Mundy J., Becker B.: The Data Warehouse Lifecycle Toolkit. 2nd Edition: Practical Techniques for Building Data Warehouse and Business Intelligence Systems. John Wiley & Sons, 2008. [3] Inmon W.H., Strauss D., Neushloss G.: DW 2.0: The Architecture for the Next Generation of Data Warehousing. Morgan Kaufmann, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 4P1Z3_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii projektowania i wdrażania hurtowni danych. Rozróżnia obszary stosowal-ności rozwiązań hurtowni danych w odniesieniu do obszarów zastosowań baz transakcyjnych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08
- Efekt 4P1Z3_W01
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania hur-towni danych i systemów informatycznych zasilanych przez hurtownie danych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 4P1Z3_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Weryfikacja: realizacja projektu hurtowni danych. Wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07
- Efekt 4P1Z3_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych. Wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07
- Efekt 4P1Z3_U03
- potrafi konstruować modele hurtowni danych przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informa-tycznych
Weryfikacja: ocena wykonania ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 4P1Z3_K03
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów dotyczących systemów hurtowni danych
Weryfikacja: realizacja projektu hurtowni danych, wykonanie ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
- Efekt 4P1Z3_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych, wykonanie ćwi-czeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
- Efekt 4P1Z3_K01
- rozumie, że w zarządzaniu i informatyce wiedza i umiejęt-ności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: ocena realizacji projektu hurtowni danych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06