- Nazwa przedmiotu:
- Zaawansowane sterowanie napędami elektrycznymi i hybrydowymi
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Paweł Roszczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-PE000-ISP-0320
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych – 45, w tym
a) wykład -30 godz.;
b) laboratorium- 15 godz.;
2) Praca własna studenta – 55, w tym
a) 10h - studia literaturowe;
b) 10h - przygotowanie do zajęć;
c) 10h - indywidualne studia literaturowe do ćwiczeń laboratoryjnych
d) 15h - przygotowanie sprawozdań;
e) 10h - przygotowanie do sprawdzianów i egzaminu;
3) RAZEM – 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.8 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych - 45, w tym:
a) wykład - 30 godz.;
b) laboratorium - 15 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 50, w tym:
a) 15h - laboratorium;
b) 10h - indywidualne studia literaturowe do ćwiczeń laboratoryjnych
c) 10h - przygotowanie do zajęć;
d) 15h - przygotowanie sprawozdań;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z energoelektroniki i maszyn elektrycznych (wysłuchanie wykładów: Energoelektronika, Maszyny elektryczne)
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z zaawansowanymi metodami sterowania i monitorowania, stosowanymi w napędach wieloźródłowych i elektrycznych pojazdów i maszyn roboczych. Zapoznanie się z narzędziami wykorzystywanymi do projektowania systemów i algorytmów sterowania i monitorowania, stosowanych w napędach wieloźródłowych i elektrycznych pojazdów i maszyn roboczych. Zdobycie wiedzy o cyklu życia baterii elektrochemicznych, ultrakondensatorów i ogniw paliwowych i o konieczności uwzgledniania kosztów ekonomicznych i środowiskowych ich wykorzystywania w systemach technicznych. Zapoznanie się z wpływem jakości wykonania i eksploatacji pojedynczych ogniw na koszty ekonomiczne i bezpieczeństwo eksploatacji.
Student potrafi opracować informacje o charakterystykach pracy określonych komponentów, a następnie przy pomocy specjalistycznych narzędzi zaprojektować prosty algorytm sterowania lub monitorowania stanu pracy określonych komponentów napędu wieloźródłowego. Student otrafi przeprowadzić analizy wymagane do udowodnienia rozważanych kryteriów projektowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Metody i układy sterowania silnikami elektrycznymi zapewniające pracę w czterech ćwiartkach układu moment – prędkość obrotowa.
Sposoby regulacji prędkości obrotowej i kontroli momentu obciążenia silnika spalinowego.
Energooszczędne sposoby sterowania pracą mechanicznych komponentów układu napędowego: sprzęgło – hamulec, przekładnia mechaniczna o zmiennym przełożeniu.
Monitorowanie pracy elektrochemicznych źródeł prądu: baterie elektrochemiczne, superkondensatory, ogniwa paliwowe.
Aktywne i pasywne systemy wyrównywania ładunku elektrochemicznych źródeł prądu: baterie elektrochemiczne, superkondensatory.
Sterowanie pracą ogniwa paliwowego w zależności od obciążenia i stosunku stechiometrycznego tlen/wodór.
Metody aproksymacji stanu komponentów układu napędowego – SOC (State of Charge) baterii, superkondensatorów.
Koncepcja sterowania rozmytego Fuzzy-logic.
Nowoczesne metody aproksymacji stanu komponentów – filtr Kalmana (dla układów liniowych i nieliniowych).
Wyznaczanie parametrów i charakterystyk komponentów układu oraz uwzględnianie ich nieliniowości.
Funkcje centralnego systemu sterowania układem napędowym.
Sterowanie przepływami energii w układach wieloźródłowych: szeregowym, równoległym i z przekładnią planetarną.
Projektowanie i modelowanie dyferencjału elektromechanicznego.
Techniczna realizacja centralnego systemu sterowania z wykorzystaniem systemu szybkiego prototypowania algorytmów
sterowania dSpace
Laboratorium:
Badanie dyferencjału elektromechanicznego z wykorzystaniem systemu dSpace.
Monitoring napięć z wykorzystaniem systemu National Instruments oraz środowiska LabView.
Sterowanie silnika DC oraz silnika krokowego z wykorzystaniem programu Matlab/Simulink.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- „Hybrid Electric Power Train Engineering and Technology: Modeling, Control, and Simulation”, A. Szumanowski IGI Global, 2013,
“Hybrid Electric Vehicle Drives Design – Edition based on URBAN BUSES” A. Szumanowski, ISBN 83-7204-456-2
„Projektowanie Dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych” A. Szumanowski, ISBN 978-83-7204-617-8
„Modern Electric, Hybrid Electric, and Fuel Cell Vehicles
Fundamentals, Theory, and Design”; M Ehsani , Y Gao , S E . Gay , A Emadi; Print ISBN: 978-0-8493-3154-1; eBook ISBN: 978-1-4200-3773-9
“Handbook of Automotive Power Electronics and Motor Drives”; Edited by A. Emadi; Print ISBN: 978-0-8247-2361-3; eBook ISBN: 978-1-4200-2815-7
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_W1
- Posiada wiedzę o zaawansowanych metodach sterowania i monitorowania, stosowanych w napędach wieloźródłowych i elektrycznych pojazdów i maszyn roboczych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_W2
- Posiada wiedzę o narzędziach wykorzystywanych do projektowania systemów i algorytmów sterowania i monitorowania, stosowanych w napędach wieloźródłowych i elektrycznych pojazdów i maszyn roboczych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W04
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_W3
- Ma wiedzę o cyklu życia baterii elektrochemicznych, ultrakondensatorów i ogniw paliwowych i o konieczności uwzględniania kosztów ekonomicznych i środowiskowych ich wykorzystywania w systemach technicznych. Jest zapoznany z wpływem jakości wykonania i eksploatacji pojedynczych ogniw na koszty ekonomiczne i bezpieczeństwo eksploatacji.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W06, T1A_W08, InzA_W01, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_U1
- Potrafi zdobyć informacje o charakterystykach pracy określonych komponentów, a następnie przy pomocy specjalistycznych narzędzi zaprojektować prosty algorytm sterowania lub monitorowania stanu pracy określonych komponentów napędu wieloźródłowego. Zaprojektowany algorytm jest następnie odpowiednio udokumentowany.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U01, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_U2
- Potrafi przeprowadzić analizy wymagane do udowodnienia rozważanych kryteriów projektowych.
Weryfikacja: Egzamin.
Sprawozdanie z ćw. lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U12, InzA_U04, T1A_U12, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U12, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-PE000-ISP-0320_K1
- Umie pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćw. lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04