- Nazwa przedmiotu:
- Doskonała praca zespołowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- DPZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.)
praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udział ćwiczeniach (prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń) - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- aktywny udział w ćwiczeniach (np. grach, elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach) oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zajęcia mają wprowadzić studentów w zagadnienia związane z budowaniem i funkcjonowaniem zespołów zadaniowych/projektowych. W trakcie zajęć zanalizowane zostaną procesy
i mechanizmy towarzyszące życiu zespołu tak, aby uczestnicy byli wstanie w przyszłości stworzyć i poprowadzić zespół projektowy działający skutecznie. Dowiedzą się, co jest przydatne w pracy zespołowej oraz co warunkuje jej skuteczność. Oprócz zdobywania wiedzy, będą mieli możliwość w trakcie zajęć warsztatowych sprawdzić swoje umiejętności w zakresie pracy zespołowej oraz odnieść się do praktyki.
- Treści kształcenia:
- 1. Projekt i zespół projektowy – znaczenie i rola.
2. Korzyści pracy zespołowej.
3. Powoływanie zespołu do życia – kogo wybrać, kto może pracować w zespole.
4. Dynamika zespołowa – życie zespołu a skuteczność.
5. Ice breaker games – redukowanie dystansów pomiędzy członkami zespołu.
6. Wyznaczenie i formułowanie celów zespołowych – zasada SAMRT.
7. Normy zespołowe – zakres, treść i znaczenie.
8. Zespoły wielokulturowe – problemy i pokonywanie trudności.
9. Proces integracji – mechanizmy wzmacniania.
10. Konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu.
11. Kto jest kim w zespole – role zespołowe.
12. Skuteczne komunikowanie się w zespole (1)
13. Skuteczne komunikowanie się w zespole (2)
14. Rozwiązywanie konfliktów wewnątrz zespołowych
15. Zespołowe podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. P. Wachowiak i in., Kierowanie zespołem projektowym, DIFIN, 2004,
2. M. Gellert, C. Nowak, Zespół, GWP, 2008,
3. R. Luecke, Stwórz zespół z ikrą : kompletny poradnik tworzenia wydajnych i skutecznych zespołów, MT BIZNES, 2006,
4. M. Holliday Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, ONE PRESS, Warszawa, 2006,
5. W. Bańka, Operacyjne kierowanie pracownikami w organizacjach, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa, 2007,
6. J. Kisielnicki, Zarządzanie projektami. Ludzie – procedury – wyniki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt DPZ_W01
- Zna terminologię w zakresie działania zespołów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. W trakcie zajęć udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
- Efekt DPZ_W02
- Ma ugruntowaną wiedzę o strukturze i funkcjach zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
- Efekt DPZ_W03
- Zna mechanizmy i procesy właściwe dla działania zespołów, a szczególnie zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt DPZ_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U19
- Efekt DPZ_U02
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejące problem w odniesieniu do działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U19
- Efekt DPZ_U03
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt DPZ_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07
- Efekt DPZ_K02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07
- Efekt DPZ_K03
- Docenia wpływ działania zespołów w na rozwój społeczny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07