- Nazwa przedmiotu:
- Uwarunkowania strategii rozwoju gmin
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Muzioł-Węcławowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK508
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 31 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 8 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
c) udział w konsultacjach - 5 godzin
d) udział w egzaminie - 2 godziny
2. Praca własna studenta – 44 godziny, w tym:
a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 16 godzin
b) dokończenie projektów - 10 godzin
c) przygotowanie do egzaminu - 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 31, w tym:
a) obecność na wykładach - 8 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
c) udział w konsultacjach - 5 godzin
d) udział w egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,1 pkt. ECTS - 52 godziny, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
b) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 16 godzin
c) dokończenie projektów - 10 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, procesach społecznych i gospodarczych.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Pozyskanie wiedzy o zasadach i metodach opracowywania strategii rozwoju lokalnego, ich zakresach merytorycznych oraz umiejętność opracowywania i analizy strategii rozwoju gmin. Pozyskanie umiejętności analizy dokumentów polityki rozwoju na poziomie dokumentów Unii Europejskiej, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz umiejętności stosowania analizy SWOT i opracowywania wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego. Orientacja w zakresie podstawowych instrumentów rozwoju lokalnego (typologia, cele i zasady funkcjonowania, dostępność).
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Zadania i ramy funkcjonowania samorządu terytorialnego a planowanie strategiczne.
2. Uwarunkowania rozwoju lokalnego.
3. Kompetencje samorządu w kształtowaniu strategii rozwoju; powiązania z sektorowymi i regionalnymi programami rozwoju.
4. Etapy konstruowania strategii - diagnoza stanu, ocena zasobów, cele strategiczne, programy i środki realizacji celów strategicznych.
5. Metody opracowywania strategii rozwoju gminy.
6. Ewaluacja i modyfikacja strategii.
7. Lokalne instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
1. Dokumenty strategiczne ponadlokalne i ich znaczenie dla rozwoju gmin – dyskusja i opinia na temat przykładowego dokumentu.
2. Analiza strategiczna SWOT – opracowanie dla wybranych gmin.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Ocenę końcową z ćwiczeń projektowych ustala się licząc średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych.
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.
Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z egzaminu (waga 50%) i ćwiczeń projektowych (waga 50%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bończak-Kucharczyk Ewa, 2008, Strategie rozwoju regionów i miast. Metodologia i wskazówki praktyczne, Minigo, Warszawa.
2. Krajowa Polityka Miejska (2015, strona www MIiR).
3. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie (strona www MIiR).
4. Kłosowski W., Warda J., 2001, Wyspy szans. Jak budować strategie rozwoju lokalnego? W&K.
5. Sztando A., 2010, Wzorzec procedury budowy strategii rozwoju jednostki samorządu lokalnego, w: Rozwój lokalny i regionalny. Znaczenie wsparcia udzielanego przez jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Nr 31/2010 Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.
6. Jewtuchowicz A., Rzeńca A. (red.), 2009, Współczesne wyzwania miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
7. Strony internetowe gmin, UE, ministerstw, organizacji samorządu terytorialnego.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK508_W1
- rozumie zakres i znaczenie strategii rozwoju gmin
Weryfikacja: egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
- Efekt GP.NIK508_W2
- zna podstawy i zasady rozwoju gospodarczego gmin
Weryfikacja: egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
- Efekt GP.NIK508_W3
- ma wiedzę na temat podstawowych instrumentów i programów rozwoju gmin
Weryfikacja: egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK508_U1
- potrafi analizować i oceniać krajowe, regionalne i lokalne dokumenty strategiczne dotyczące rozwoju
Weryfikacja: ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
- Efekt GP.NIK508_U2
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dla analizy uwarunkwań rozwoju gmin
Weryfikacja: ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, P1A_U07, S1A_U03
- Efekt GP.NIK508_U3
- potrafi opracować i zaprezentować (indywidualnie i w zespole) opinię na temat strategii rozwoju gminy lub wybranych jej elementów
Weryfikacja: ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, S1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK508_K1
- potrafi ocenić efekty realizacji strategii rozwoju
Weryfikacja: egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06
- Efekt GP.NIK508_K2
- rozumie potrzebę systematycznej analizy polityki rozwoju regionalnego, opinii, raportów, Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i innych dokumentów strategicznych
Weryfikacja: egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K01