- Nazwa przedmiotu:
- Historia gospodarcza
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Marek Jakubiak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_HG
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przemianami gospodarczymi zachodzącymi w państwach europejskich od starożytności do końca lat trzydziestych XX wieku. Ujęcie powyższych zagadnień na tle kwestii polityczno- społecznych powinno w swym założeniu ułatwić ukazanie gospodarki, jako dziedziny, zależnej od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych będących nieodzownym elementem życia państwowego.
- Treści kształcenia:
- 1. Geneza feudalizmu europejskiego. Ekonomiczno- społeczna struktura gospodarki feudalnej.
2. Organizacja produkcji w miastach i jej wpływ na międzynarodowe stosunki handlowe. Rozwój bankowości i jego znaczenie dla międzynarodowych układów handlowych.
4 Ekspansja kolonialna Europy XVI- XVIII w. Znaczenie geopolitycznych zmian na mapie świata dla międzynarodowego układu sił. Dualizm agrarny w Europie. Analiza porównawcza krajów Europy Zachodniej i Środkowo- Wschodniej.
5. Merkantylizm jako forma wczesnokapitalistycznych stosunków gospodarczych i jego wpływ na sytuację ekonomiczną w Europie.
6.. Podstawy kapitalizmu monopolistycznego i jego wpływ na monopolizację międzynarodowych rynków zbytu. Innowacje w kierowaniu przedsiębiorstwem i organizacją produkcji u progu XIX w.
7. Liberalizm gospodarczy.
8. Rozwój systemu bankowego na przełomie XIX i XX wieku i jego znaczenie dla gospodarki państwa prawnego
9 .Cechy gospodarki wojennej w latach 1914-1918.
13/14. Specyfika systemu gospodarczego i ekonomii państw europejskich w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Interwencjonizm państwowy 1936-1939
15. Odbudowa koniunktury gospodarczej po II wojnie światowej- Europa Zachodnia a Europa Środkowo- wschodnia- analiza porównawcza zagadnienia.
- Metody oceny:
- Prezentacja w trakcie semestru – max. 5 pkt.
Prace grupowe ze źródłami – max. 4 pkt.
Test na koniec semestru – max. 11 pkt.
Ocena końcowa wynikająca z sumy uzyskanych punktów wg skali:
Poniżej 11 pkt. – ocena 2
11-12 pkt. – ocena 3
13-14 pkt. – ocena 3,5
15-16 pkt. – ocena 4
17-18 pkt. – ocena 4,5
19-20 pkt. – ocena 5
Uwaga: Nie ma punktów połówkowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Wojnarski Dariusz, Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004.
2. Skodlarski Janusz, Gospodarka światowa. Geneza i rozwój, Warszawa 2004.
3. Cameron Rondo, Historia gospodarcza świata od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 2010.
4. Kijowski Jerzy, Wybrane zagadnienia z historii gospodarczej, Ostrołęka 2009.
5. North Douglass Cecil, Zrozumieć przemiany gospodarcze, Warszawa 2014.
6. Szpak Jan, Historia gospodarcza powszechna, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Założeniem przedmiotu jest wykształcenie u Studentów umiejętności analizy, syntezy oraz dokonywania rekonstrukcji realiów gospodarczych z poznawanych na zajęciach okresów historycznych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które stały się podwaliną pod współczesne systemy ekonomiczno-społeczne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W06
- Zna terminologię w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt K_W03
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk ekonomicznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U04
- Umie wskazać istotę problemu, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt K_U05
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K04
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_K01
- Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_K02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy społeczne ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06